När jag börjar utvärdera ett bolag så börjar jag alltid med att gräva mig ned i enskilda bolag och branscher för att undersöka om hårda data understödjer en allmänt positiv uppfattning. Därefter brukar jag utvärdera om det finns några mer övergripande faktorer som kan innebära att situationen för bolaget har förändrats eller kan förväntas att förändras. Dessa faktorer skulle aldrig på egen hand få mig att investera i ett bolag, men ibland inträffar det motsatta då mörka moln på himmelen eller temporära framgångar gör att bolaget ser bättre ut än vad det är.
För människor i min generation är Världsutställningar kanske någonting man främst associerar med 60-talet och vissa minnesvärda scener från Men in Black. Men Världsutställningar sker med ojämna mellanrum över världen och just nu pågår den i Milano med tema på hållbarhet, miljö och jordbruk.
Huvudgatan genom utställningen. |
Utställning av FN om hur matproduktion har utvecklats från självhushållning till en handelsvara. |
Coca Colas utställning om återvinning var oerhört välbesökt och även om det nog snarare var varumärket som drog så är det tydligt att pantsystem är någonting som kommer att växa. Vilket gynnar det norska bolaget Tomra Systems som Stockman har skrivit om på sin blogg och har Latour som huvudägare. En lustig sak som jag även noterade var att Coca Cola dominerade utställningen totalt och fanns i sortimentet i varje matstånd och drickakyl utom hos den amerikanska utställningen där de hade Pepsi. |
Tack för resereportaget! Hade Sverige någon paviljong?
SvaraRaderaNej, inget av de nordiska länderna hade en paviljong vilket var lite tråkigt. Personligen är jag lite kluven till det hela. Kvalitetskraven för att synas och skapa bra PR är ganska höga för industriländer så det skulle nog ha kostat en del att ställa ut. Men samtidigt bränner vi en hel del pengar på turistsatsningar och "Matlandet Sverige" vilket är projekt som känns direkt kopplat till den hör typen av utställning.
RaderaTack för en bra spaning. Rolig läsning.
SvaraRadera