Det är svårt att objektivt kvantifiera kvalité på
ägare/ledning, men det finns väldigt många bra tumregler. Aktiefokus har lagt
upp ett inlägg som sammanfattar hur både han och jag ser på gynnsamma
ägarbilder (länk)
och där jag kommenterat en del på hur idéerna kan appliceras i praktiken. Det
här är lite av en fristående fortsättning med tre fallstudier där jag i jämfört
olika ägare eller ledningspersoner för att exemplifiera hur deras beteende kan
tolkas.
Ledning med osäker bakgrund och tvivelaktiga motiv
Alliance oil är en av de stora etiska skandalerna på Large
Cap där bland annat
40 % 20 år varnade för bolaget medan analytiker kallade det för ”Börsens
billigaste bolag” och ”en
billig lottsedel”. För svenska investerare slutade det hela med att man
blev rejält blåsta då bolaget lockade med låga P/E-tal men krävde stora
investeringar i ryska oljefält son finansierades via nyemissioner. När den
investeringstunga perioden tog slut utnyttjade sedan den svensk-ryska
ägarkoalitionen att bolagets säte var på Bermudas för att köpa ut bolaget till
en billig penning med stöd av VD Erik Forss (artikel på temat).
Det här kan ytligt jämföras med det svensk-ryska bolaget G5
Entertainment som nyligen fått en styrelseledamot anhållen för insiderbrott. Men
tittar man närmare på de två bolagen blir det tydligt att likheterna endast är
ytliga och att bolagen har helt olika uppbyggnad och syfte. Alliance Oils syfte
var att flytta kapital mellan länder vilket är exakt vad man gjorde (men endast
i en riktning). Medan G5 Entertainments struktur är optimerad för att kombinera
svensk rättsäkerhet med prisvärda programmerare i Ryssland och Ukraina.
Just frågan ”vad tjänar ägarna/ledningen på?” är i mina ögon
det bästa sättet att identifiera problem och definiera vem man bör lita på som
investerare. Oavsett om en ägare/VD är hederlig eller inte, kan vi nämligen
alltid räkna med att vederbörande åtminstone enligt sitt eget tycke agerar
rationellt.
Alliance Oil var ett oerhört komplicerat bolag med stora
investeringar i ett land, investerare i ett annat och juridisk hemvist i ett
tredje. För de ryska ägarna fanns det varken rykte eller pengar som kunde
motivera en etisk hantering av svenska minoritetsägare och därför var det ett
oetiskt men rationellt beslut man tog när man fick chansen att tvinga ut
minoritetsägarna när aktiekursen var låg.
G5 Entertainment är däremot ett transparent bolag där ägare
och ledning dragit nytta av sitt kontaktnät i Ryssland/Ukraina och kombinerat
det med de fördelar Sverige har att erbjuda som en trygg hamn för investerare.
Det här återspeglar sig även i bolagets struktur där man har utför
programmering i Ryssland/Ukraina på uppdrag av huvudkontoret i Sverige som
sedan äger rättigheterna till spelen.
Jag är långt ifrån klar med min analys av G5, men med
avseende på ledning och ägare ser det i mina ögon mycket lovande ut.
Insidermisstänkta styrelseledamöter är aldrig bra, men i det här fallet handlar
det om en oberoende ledamot som var nyrekryterad och specialist på försäljning
och marknadsföring. Det kan till och med vara så att vederbörande gjort ett
ärligt misstag men oavsett har han nu fått lämna G5:s styrelse.
Bra och dåliga VD-ord
Nedanför har vi ett utdrag ur LUVIT:s VD-ord för 2006 där
jag har markerat de problematiska formuleringarna med fet text.
Inför 2006 var LUVIT väl rustat för att möta marknadens behov. Tyvärr
utvecklades inte försäljning såsom förväntat varför nya
kostnadsbesparingsprogram genomfördes och VD avgick i juni. Trots detta lyckades vi genomföra ett
stort teknikskifte och certifiera
produkten så att LUVIT även framöver kommer att vara Microsoft Gold Certified
Partner.
Även om försäljningen
till nya kunder inte utvecklades som för väntat lyckades LUVIT fördjupa och
utveckla samarbetet med befintliga stora kunder. Oftast finns det i dagens
trimmade organisationer inte resurser att genomföra lyckade e-lärande projekt.
LUVIT har därför under 2006 utvecklat en modell för att genomföra pilot projekt
med kunderna som sedan successivt själva tar över mer och mer av hanteringen av
innehåll och genomförande. För att kunna erbjuda och utveckla den här typen av
resursförstärkning hos kunderna framöver har LUVIT tecknat en avsiktsförklaring
om att förvärva Avensia och INXL Media under 2007. I och med förvärven blir vi en koncern med välutbildad personal som har
lång erfarenhet från IT-branschen. Dessutom kommer vi att ha ett större
kontaktnät med bra referenser och nöjda kunder.
Det första problemet är påståendet om att bolaget var väl
rustat. Hade bolaget varit väl rustat så skulle man inte ha befunnit sig i en
situation där man på 4 år har ackumulerat förluster på 48 MSEK och ändå uppvisar
en fallande omsättning.
2006
|
2005
|
2004
|
2003
|
2002
|
|
Nettomsättning
|
10 072
|
13 660
|
14 132
|
10 123
|
12 239
|
Rörelseresultat
|
-2 952
|
974
|
-3 531
|
-18 217
|
-26 348
|
Det andra problemet är att man redovisar trivialiteter som
stora framgångar. Om ett taxi-bolag skulle redovisa att ”Vi har genom hårt
arbete återigen fått alla våra fordon godkända i besiktningen” skulle
förtroendet knappast öka och detsamma gäller för certifieringen.
Det tredje uttalandet är någonting jag alltid reagerar
negativt på i VD-ord, bolagsförvärv med otydliga syften. Uttalandet ser
positivt men om LUVIT brister var att man saknade erfarenhet av sin egen
bransch och nöjda kunder så löser man knappast de problemen genom förvärv av
nya bolag. Hade man istället erkänt att man inte varit helt framgångsrik med
utvecklingen av sin e-learningplattform och att förvärven skapar finansiellt
utrymme för att rätta till misstagen så skulle det ha varit långt mer
förtroendeingivande.
Det här kan jämföras med det efterföljande året då en ny VD
tillträtt.
Som entreprenör har
jag ibland turen att vara på rätt ställe vid rätt tillfälle. Sommaren 2006 fick jag fråga nom jag ville
titta närmare på LUVIT för att se om det fanns något som jag kunde hjälpa till
med. Jag besökte bolaget och blev imponerad av deras produkt för att hantera
nätbaserade utbildningar - LUVIT Learning Center. Det som saknades var ett bra
verktyg för att producera kurser, men jag såg ändå stora möjligheter att skapa
bättre förutsättningar för produkten på marknaden. Utmaningen låg i att få till
ett komplett tjänsteerbjudande och att ytterligare anpassa produkten för
företagsmarknaden.
Jag med mitt INXL
innovation AB tillsammans med Avensia AB bestämde oss för att gemensamt anta
utmaningen LUVIT. Förvärvet blev klart den 1 april 2007 och genom att slå
samman våra tre företag har vi nu bildat koncernen Avensia innovation AB. Vi
har definierat en attraktiv produkt och tjänsteportfölj med tre tydliga affärsområden
- Kompetensförstärkning, Systemlösningar och Produkter.
Att sätta samman tre bolag innebär alltid en hel del internt arbete men
det har varit värdefullt. Vår nya organisation har anpassats och byggts upp för
att stödja vårt kunderbjudande. Vi har också beslutat om nya gemensamma
lokaler, byggt ny infrastruktur och investerat i ett antal stödsystem för våra
olika verksamheter. Vi har
påbörjat att bygga upp en företagskultur som kommer väl till pass i den
fortsatta expansionen med att vidareutveckla våra tjänster och produkter.
En företagskultur som
baseras på mycket sunt förnuft, enkelhet och långsiktighet, där vi vill
utveckla personalens innovationskraft och engagemang. Utmaningen framöver för
oss är att fortsätta erbjuda kvalitativa produkter och konsulttjänster. Den
affärsmodellen har vi valt eftersom kompetensförstärkning och systemlösningar
ger oss möjligheter att hitta nya produkter. Det är genom nya och befintliga
produkter som vi skapar värden för våra aktieägare och i dagsläget har vi ett
antal produkter i olika mognadsfaser. Vi fortsätter våra satsningar och
investeringar i vårt kostplanerings system Mashie och inom e-learning med
LUVIT.
Under året har ett antal nya stora kunder valt våra produkter och vi
har även gjort ett strategiskt förvärv inom e-learning. I mars 2008 förvärvade
vi Grade i Stockholm som har ett författarverktyg för att skapa avancerade
kurser och vi får tillsammans med deras personal ett komplett erbjudande inom
e-learning. Under 2008 kommer vi att jobba vidare med att stärka vår position
på marknaden.
Även om många pratar
om en kommande sättning i konjunkturen, så ser vi positivt på framtiden och
hoppas kunna möte den väl med våra kompetenta medarbetare och fantastiska
kunder
I VD-ordet sammanfattar Per Wargéus tydligt varför han gått
in i bolaget, vilka problem han hittills har identifierat och vilka lösningar
som han ser som nödvändiga för att lösa problemen vilket gör det möjligt för en
läsare att följa upp och utvärdera hans arbete som VD. I avslutningen visar han
även tydligt att han redan börjat implementera åtgärderna.
Samröre i fel kretsar
En ledning kan aldrig bli mer trovärdig än sin ägare och än ägare måste alltid utvärderas efter såväl sitt eget som ledningens agerande. Det tydligaste exemplet på det här sambandet är troligtvis Getupdated/Crystone/Oniva där Åkee Eriksson agerat som huvudägare och finansiär åt Mattias Kaneteg.
Men ibland kan även pålitliga människor komma i lag med fel
affärspartners. Ola Rollén som enligt alla övriga indikatorer verkar vara både
en kompetent VD för Hexagon och hedervärd personlighet är delägare i Sunfloro som
styrs av Fingerprint Cards insiderbrottsmisstänkte VD och storägare (via
Sunfloro) Johan Carlström.
I det här fallet är det intressant att utvärdera
drivkrafterna för både Johan Carlström och Ola Rollén då åtminstone Johan
Carlström har en historik av tvivelaktigt beteende. Om Johan på allvar tror att
han är VD för vad som har potential att bli en av Sveriges största
exportsuccéer genom alla tider, då skulle han inte vara villig att riskera sitt
och bolagets rykte för att tjäna småpengar på återkommande insiderhandel. Men
uppenbarligen värderar han dessa kortsiktiga intäkter högre än sitt och
bolagets långsiktiga rykte, vilket ger en tydlig indikation på vad han
egentligen tror om bolaget trots återkommande PM och positiva VD-ord.
Ola Rolléns roll i det hela är mindre tydlig. Men efter att
ha läst diverse artiklar och lyssnat på Börspodden är mitt intryck att hans
privata investeringar är ett klockrent exempel på att stora namn i små bolag är
långt ifrån en garanti för att ett bolag är en god investering. Redan Benjamin
Graham var noggrann på den här punkten och det gäller än idag. Lyssnar man på
Börspodden eller läser intervjuer är det tydligt att Ola Rollén har ett
intresse av att investera i ”the next big thing” men att han är långt mer
fokuserad på Hexagon och familjeliv än dessa småsatsningar.
Sammanfattning
Oavsett vad en människa visar utåt så kan vi alltid räkna personen ser sina beslut som välgrundade och rationella. Därför bör vi som investerare alltid noggrant granska beteendet hos de ägare och ledningspersoner som ytterst styr hur våra investeringar sköts.
Att ledning, storägare och småägare har gemensamma intressen
är därför den viktigaste punkten att utvärdera vid en investering. Fokus på
kärnverksamheten och en transparent företagsstruktur gör det svårt att dribbla
bort små aktieägare och om huvudägaren dessutom har ett sådant rykte att det
underlättar framtida affärer är det en tydlig indikation på att de
grundläggande kraven på en trygg investering är uppfyllda.
För utvärderingen av ledningen är det viktigt att bolagets
egna anställda tror på bolaget. Insiderägande och långvariga tjänstgöringstider
för de anställda visar både på att man har en god arbetsmiljö och förmågan att
utveckla talanger. Det andra viktiga verktyget är VD-ordet och presentationer
som ofta håller varierande kvalité. Som VD har man ett ansvar för att tydligt
kunna redogöra för sina val och de är ett viktigt verktyg för att värdera om
företagsledningen har tydliga prioriteringar som gör det möjligt att utvärdera
om bolaget sköts på ett rationellt vis.
Om inte ledningen tar det ansvaret är det dessutom ett
tydligt tecken på att de inte bryr sig om små aktieägare vilket är ett tecken
på att man bör hålla sig borta om det inte finns starka andra skäl.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar