Jag har valt att dela upp bolagen i lite mindre grupper än tänkt eftersom det blir för plottrigt annars. Först ut är Formpipe Software som jag är sugen på att sälja samt Sainsbury där jag tycker värderingen är lite väl låg för att jag ska kasta mig på säljknappen.
Formpipe software
Formpipe Software är marknadsledande inom Electronic Content
Management och den ledande leverantören av ECM programvara för offentlig sektor i Sverige och Danmark. Tillväxten i sektorn är ganska hygglig med en
förväntad tillväxt på 4-6 % och dessutom får Formpipe stöd av växande
produktområden som e-Arkiv, dokumenthantering inom Life Science och
Input/Output management via Lasernet. Det som är positivt med Formpipe är att
man är verksamma inom en stabil bransch, har en hygglig värdering med P/FCF på
ca 15 och utrymme för både tillväxt och marginalförbättringar.
Nackdelarna är
att man sedan 2012 har belastats med återkommande omställningar i Traen som man
förvärvade för att bli marknadsledande i Danmark. Sedan förvärvet ligger
vinstmarginalen på en tredjedel av tidigare lönsamhet även om omsättningen via
förvärvet ökat kraftigt.
Dessutom oroar jag mig för i vilken utsträckning kommunernas investeringsplaner
påverkas av de massiva kostnader som kommer att komma när de tar över ansvaret
för flyktingar från Migrationsverket.
Sainsbury
Sainsbury är att bra exempel på varför jag är skeptisk mot ”trygga”
storbolag. På affärsnivå hade jag rätt på i princip alla punkter i min analys
av detaljhandelsföretag 2014 (länk).
I analysen som följdes av en fördjupad analys av Sainsbury och Tesco (länk)
blev valet att investera i Sainsbury då de hade branschens lägsta värdering,
stabil ägare och ledning samt en marknadsposition där de påverkas mindre än
konkurrenterna av utländska lågprisföretag. I Sverige kan man räkna med att ca
10 % av kunderna är starka förespråkare för svensk matproduktion, 30 % betalar
mer för svenskt, 40 % väljer svenskt om det är någorlunda samma pris och 20 %
inte bryr sig (länk).
I Storbritannien bör fördelningen vara någorlunda likartad och Sainsbury bör då
ha en konkurrensfördel bland åtminstone 40 % av kunderna.
Ser man till försäljningsutvecklingen har jag även fått rätt
i min analys. Sainsbury har tappat mindre än Asda och är därför nu näst störst
i Storbritannien med avseende på försäljning av livsmedel utifrån analysbolaget Kantars beräkningar (se tabell nedan).
Marknadsandel
|
2014-12-07
|
2016-10-09
|
Förändring
|
Tesco
|
29,1%
|
28,2%
|
-0,9%
|
Sainsbury
|
16,5%
|
16,0%
|
-0,5%
|
Asda
|
16,7%
|
15,6%
|
-1,1%
|
Morrisons
|
11,2%
|
10,4%
|
-0,8%
|
The Co-op
|
6,1%
|
6,5%
|
0,4%
|
Aldi
|
4,9%
|
6,2%
|
1,3%
|
Waitrose
|
5,0%
|
5,4%
|
0,4%
|
Lidl
|
3,7%
|
4,6%
|
0,9%
|
På finansiell nivå har det däremot gått sämre. Kursutvecklingen i
lokal valuta har varit trist då analytiker misstror Sainsburys förvärv av Argos
(tänk Teknikmagasinet men med bredare sortiment och automatiserad service) som
ska hjälpa till att fylla ut butiksutrymmet. Sainsbury har därför trots bättre
försäljningsutveckling och utdelning endast gått upp +1,85 % sedan 2014 medan
Morrisons aktiekurs ökat med 23,9 % och Tesco med 11,1 %. Dessutom har pundet
sedan köpet fallit med 12 % vilket inneburit att Sainsburyinvesteringen i dagsläget är en
förlustaffär.
Min tumregel är att låta bolag ligga i portföljen i
åtminstone tre år om inte någon stor negativ förändring inträffar och sedan
utvärdera investeringen. Sainsbury ligger utanför min mer fokuserade investeringsstrategi
men jämför man med likartade bolag i Europa och USA sticker bolaget ut som det
i särklass billigaste trots att man hanterar konkurrensen från växande lågpriskedjor
bättre än de flesta.
P/S
|
P/E
|
P/B
|
Direktavkastning
|
|
Sainsbury
|
0,22
|
10,62
|
0,71
|
4,5%
|
Tesco
|
0,31
|
71,74
|
1,97
|
0,0%
|
Morrisons
|
0,32
|
23,92
|
1,38
|
6,4%
|
Carrefour
|
0,23
|
19,51
|
1,77
|
3,0%
|
Koninklijke Ahold Delhaize
|
2,72
|
18,13
|
2,82
|
2,3%
|
Walmart
|
0,44
|
14,71
|
2,70
|
2,9%
|
Target
|
0,52
|
13,12
|
3,13
|
3,6%
|
Kesko
|
0,5
|
31,1
|
2,0
|
5,7%
|
ICA-Gruppen
|
0,55
|
14,17
|
1,97
|
3,7%
|
Axfood
|
0,75
|
21,51
|
6,83
|
6,1%
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar