Doro är portföljens i dagsläget lägst värderade bolag och i
bloggvärlden troligtvis även det mest kontroversiella. Under de senaste åren
har Doro vuxit med cirka 20 % per år och trots det handlas bolaget till P/E 9 vilket
beror på att investerarkollektivet helt enkelt inte har en långsiktig tilltro
till deras produkter (mobiltelefoner för äldre).
Argumentet mot Doro kan bäst sammanfattas med att Doros
telefoner är tekniskt sämre än ”normala” mobiltelefoner och för varje år
minskar andelen pensionärer med låg eller obefintlig mobilvana. I takt med att
allt färre pensionärer saknar mobilvana minskar Doros målgrupp och på sikt
kommer de konkurreras ut av appar där skärmen anpassas för långsynta
pensionärer med skakiga fingrar. Som jag ser det är det här det positiva
scenariot.
Det negativa scenariot
Jag skulle nämligen vara oerhört tacksam om jag kan behålla
mina mentala och taktila färdigheter på en sådan nivå att jag även på
2060-talet kan använda den senaste mobiltekniken utan problem.
Majoriteten av oss investerare och aktiebloggar är unga,
friska och utrustade med åtminstone ett visst intresse för modern teknik vilket
innebär att vi fortfarande befinner oss på toppen eller åtminstone i närheten
av toppen för vår fysiska och mentala förmåga. Djupt nere är vi kanske medvetna
om att vi en dag kommer att bli en aning rynkiga och långsamma. Men jag tror
att majoriteten av oss har väldigt svårt att visualisera sig själva med en
högerarm delvis förlamad av en stroke och ett så allvarligt skadat närminne att
vi inte förstår att våra barnbarn har samma relation till Metallica som vi har
till storbandsjazz.
Ett sätt att bryta ned den här mentala barriären är följande
övning:
Tänk tillbaka till när du tog studenten, visualisera hur ni
firade den, hur dina vänner såg ut och vilka drömmar ni hade om framtiden.
Inse nu att om du är i trettioårsåldern så är antagligen
åtminstone en av dina vänner död. Om du är äldre har antagligen ännu fler dött
och av dina killkompisar kommer ungefär var femte att vara död innan ni når
pensionsåldern. Dessutom finns det en stor sannolikhet att många av er drabbats
av andra fysiska nedsättningar eller sjukdomar som allvarligt påverkar er
livskvalitet.
Tanken med det här något morbida exemplet är inte att göra
dig deprimerad. Utan att tvinga oss unga och friska människor att inse att vi
inte alltid kommer att vara unga och friska människor som rör oss i teknikens
framkant. Förr eller senare kommer det att komma teknikrevolutioner och när vi
är gamla kommer det vara svårt att förstå tekniken fullt ut.
Varför jag tror på Doro
Jag kan inte förutspå framtiden. Däremot är jag smärtsamt
medveten om att det kommer en tid då även vår generation får strokes, tappar
minnet och ligger hjälplöst efter våra barn och barnbarn i teknikutvecklingen. När
den tiden kommer har smart phones antagligen ersatts av någonting mindre och
kraftfullare vilket lär förvirra oss precis som våra föräldrar har svårt med
delar av dagens teknik.
Dessutom är optimal produktdesign långt ifrån detsamma som
vad som är optimalt för en lite äldre pensionär. Dagens smart phones designas i
syfte att vara smala, lätta och snygga vilket även innebär att de passar bra i
fickan. För oss unga med god grepprecision är det här en perfekt design, men
mellan 65 och 85 försämras precisionen drastiskt och en lite tjockare telefon
är därför fördelaktigt för många pensionärer. Doros stora styrka är att man
fokuserar på en mycket avgränsad målgrupp inom pensionärssegmentet och därför
kan göra designkompromisser som skulle få konventionella designers att gråta.
Några frågor till Doros VD, Jerome Arnaud
Däremot är Doro inget perfekt bolag och jag har irriterat
mig rejält på att man har valt en löjligt svag processor på sina smart
phone-modeller och även satt in sämre kameror än de har på sina feature phones.
Därför kontaktade jag Doro med följande frågor och fick svar.
Overall questions
1)
How long after release do you expect to reach “peak sales” on new cell phone models?
Among normal smart phones peak sales are generally in the first month
of sales but I understand
it as you have a ”ramp up” period as you in the Q4 results mention that
the transition from feature to smart phones still affect sales
negatively.
Answer
It takes between 2 to 6
months for a model pick-up as we start frist with retail and then with
operators which have a certification and listing process that might be
long. In case of smartphones, it is more than just
a new model, we need to establish the category of smartphones for
seniors.
2) Do you have any guidance on what requirements you have on the care segment before you start to present the segment separately?
Answer
No precise guidance, but we generally don’t present a segment which is lower than 10% of our revenue.
Technical questions
1)
Do you plan to improve the cameras on future smart phone models?
Taking, viewing and sending pictures seem to be a major part of the
appeal for my grandmother. In your feature phone you’ve gotten some very
good reviews thanks to the camera and I would like to know if you plan
to make it an advantage for your smart phones
as well.
Answer
Yes we will.
Answer
Yes our marketing plan addresses also the prescribers. We however will not mimic the mainstream products. Our goal is not to appeal 100% of the seniors just a part of it that our segmentation helped us identify.
Jag hoppas att inlägget inte orsakar allt för mycket obehag för er läsare men när det gäller åldrande tror jag tyvärr att även vi kommer att drabbas och därför tror jag alltid att det finns en marknad för Doro.