Om jag ska vara helt ärlig så har
aktier blivit lika mycket en ursäkt att studera affärsutveckling som att
rationellt investera mitt sparkapital. Som en del i detta ser jag även till att
lyssna så noggrant när jag har förmånen att lyssna på människor som kan lära
mig mer om olika områden där det finns intressanta bolag. Med tanke på Beijer
Almas popularitet bland värdeinvesterare tänkte jag ta en paus i julstöket och
sammanfatta lite kunskaper jag samlat på mig.
Chassifjädrar
Är någonting
som jag inte ens tänkt på förrän jag började läsa på om Beijer Alma och
Lesjöfors. Som entreprenör är marknadsdynamiken alltid en fråga som fångar mitt
intresse och kring cassifjädrar får den ses som mycket attraktiv då en fjäder
kostar några tusenlappar och är nödvändig i en maskin som kostar många
tusenlappar.
Med andra ord
är det inte en kostnadsrivande komponent så länge den fungerar, samtidigt som
det för kunden är oerhört viktigt att kunna lita på sin leverantör då man vill
undvika onödiga stillestånd. Eftersom Lesjöfors är inriktat på
andrahandsmarknaden blir verksamheten även härligt ocyklisk vilket är en enorm
fördel jämför med många andra industribolag.
Det har
skrivits en hel del på andra bloggar om prispressen från stötdämpartillverkare
vilket är helt korrekt men förutom denna så finns det även fler anledningar
till att Lesjöfors marginaler har sjunkit. En viktig faktor för Lesjöfors
verksamhet är hur ofta de olika fjädrarna måste bytas. För chassifjädrar kan
det förenklar modelleras som [körsträcka]*[slitage] vilket innebär att Lesjöfors
lönsamhet påverkas positivt av år med stora transportbehov (ett svagt
konjunkturberoende) eller då stora mängder vägsalt används (ett väderberoende).
Milda vintrar innebär med andra ord att Lesjöfors lönsamhet påverkas negativt
under efterföljande år.
En annan
intressant effekt av detta är att det blir överskott på fjädrar de år då få
fjädrar ersätts medan det under utbytesintensiva år blir viktigare med leveranssäkerhet.
Eftersom chassifjädrar är en mycket mogen produkt innebär det en prispress
under år med fjäderöverskott. Medan Lesjöfors storlek innebär att man under de
mer intensiva åren kan öka sin produktion och erbjuda ett högre kundvärde till
slutkunderna.
Små och medelstora företag i Tyskland
Jag är en varm anhängare av
bolag med tydliga och ansvarstagande ägarfamiljer. Sverige har dock en tråkig
historia på detta område då man under 1900-talet beskattat sönder många fina
företag. De företag som överlevt har däremot ofta varit exceptionellt duktiga
på att anpassa sig till ”den nya ekonomin” och expanderat internationellt
vilket innebär att även midcap bolag som Höganäs, Nolato, Fenix Outdoor och
Beijer Alma har en stark internationell prägling.
Tyskland skiljer sig ganska
kraftigt från Sverige både historiskt och genom att den interna marknaden är så
mycket större. För ägarfamiljerna genererar företagen mer än tillräckligt med
utdelning varje år vilket innebär att långsiktighet och prestige ofta värderas
högre än bibehållna marginaler. För konsumenterna är detta positivt då många
företag precis som H&M undviker att maximera priserna och istället
fokuserar på att ta eller bibehålla marknadsandelar.
På mogna marknader med lokal
produktion är Beijer Almas strategi att köpa upp lokala producenter vilket
Lesjöfors bland annat gjort i Tyskland. När Lesjöfors går in i bolag kan man i
princip alltid räkna med marginalförbättringar. Men i Tyskland är marginalerna
lägre än på andra marknader vilket innebär att man med stor sannolikhet kommer
att landa på rörelsemarginaler som ligger någonstans mellan de uppköpta
bolagens marginal och Lesjöfors som helhet.
Sammanfattning
Det är viktigt att komma ihåg
att ett aktieägande innebär att man äger en del av en bolag och inte ett
magiskt litet papper som går upp och ned i pris. Det är därför jag inte lägger
ned någon större tid på att göra kvartalsvisa utvärderingar av min portfölj. Däremot
ser jag alltid till att läsa delårsrapporterna noggrant.
På så sätt kan jag bibehålla en
sund skepsis mot både marknaden och analytiker. I dagsläget ligger jag på plus-minus-noll
om man ser på aktiepriset i Beijer Alma sedan 2010. Men utdelningen har ökat
med 40 % (inklusive extrautdelning) vilket ger ett bra tillskott till
semesterkassan och en ursäkt att njuta lite extra av rejält vinterväder.
Avslutningsvis vill jag även passa på att slå ett litet slag för den tyska synen på snöröjning som självfallet även borde införas här i Sverige.
De vita prickarna på trottoaren är inte snö. |
Intressanta iaktagelser angående chassifjädrarna.
SvaraRaderaJag håller helt med angående aktieägandet. Så länge den underliggande verksamheten tuffar på ska man inte oroa sig bara för att kursen inte rusat. Om företaget går bra kommer aktiekursen på sikt följa.
Kul! Hade nog heller inte tänkt på chassifjädrar om det inte var för Beijer Alma:-). Missade den ocykliska kompontenten i verksamheten, det är ju lätt att tro att all verkstad är cyklisk.
SvaraRaderaTyskarna är som vanligt ruskigt effektiva, även när det gäller snöröjning!
Mvh
Gustav