måndag 6 maj 2019

Ett återbesök i Sydafrika, Famous Brands

Jag har lagt ihop alla mina analyser av spännande Sydafrikanska bolag i en egen kategori nu (länk) då jag passade på att göra ett återbesök i landet inför valet. På det stora hela är jag rätt nöjd med att jag inte satsade på något av bolagen då det gått rätt dåligt för de flesta och särskilt min personliga favorit Famous Brands har gått riktigt dåligt på ett sätt som överraskat mig.

Famous Brands driver flera av Sydafrikas största franchise och restaurangkedjor och har under många år varit en lika stor framgångshistoria som Max och den finländska pizzakedjan Kotipizza som köptes upp av Orkla förra året.

Tyngdpunkten för Famous Brands ligger i Sydafrika där man bedriver verksamhet inom affärsområdena varumärken, logistik och produktion. Därutöver har man även de regionala divisionerna United Kingdom och Africa Middle East (AME) där det särskilt var potentialen i Africa Middle East som fångade mitt intresse. Verksamheten i AME har vuxit i god takt sedan jag tittade på Famous Brands 2015 men utgör fortfarande endast 5 % av rörelseresultatet. I United Kingdom har det däremot skett större förändringar då man 2016 förvärvade Gourmet Burger Kitchen som är en helägd verksamhet och utgör 20 % av omsättningen i Famous Brands.


Tyvärr har förvärvet av Gourmet Burger Kitchen varit en katastrof och i kombination med mer begränsade problem i Sydafrika har det inneburit en enorm kursslakt. Förvärvet gjordes till ett pris av 2,1 miljarder ZAR vilket var mer än dubbla Famous Brands skuldbörda vid tillfället och kan jämföras med dagens market cap för Famous Brands på 8,4 miljarder ZAR. Precis som i Sverige har antalet restauranger specialiserade på hamburgare för 100-200 kr exploderat och Gourmet Burger Kitchen var en av de första och största aktörerna i UK. En kombination av överetablering, minskad efterfrågan och fallande kvalitet (länk till recension) har inneburit att Gourmet Burger Kitchen efter mindre än ett år av ägande vände till förlust.

I kombination med ett stort antal andra förvärv och problem i Sydafrika har det inneburit att Famous Brands omsättning ökat från 4,3 till 7,2 miljarder ZAR (+ 67 %) samtidigt som det justerade resultatet stått stilla omkring 500 miljoner ZAR. Samtidigt har soliditeten fallit från 75 % till 25 %.


Att Famous Brands numera har en lägre lönsamhet och en svag balansräkning syns även i Famous Brands värdering. Famous Brands är fortfarande inte billigt räknat på justerat resultat men P/S har fallit från 4,1 till 1,2.

Famous Brands 2015 2019
P/S 4,11 1,17
P/E 29,2 20,49
P/B 9,7 6,79
Direktavkastning 2,63% 3,27%

Min syn på Famous Brands och Sydafrika är i dagsläget väldigt avvaktande. Jag tycker inte om utvecklingen i Sydafrika där extremt usla skolresultat gör mig skeptisk till landet även om Ramaphosa är en långt mer kvalificerad president och ledare för ANC än Zuma. De flesta av Famous Brands affärsområden utvecklas fint och särskilt tillverkningsdelen har stärkts via de många förvärven men äventyret i Storbritannien har kraftigt ökat den finansiella risken utan att skapa något värde för aktieägarna.

Historiskt har Famous Brands vinstmarginal legat på 12 % och lyckas man rehabilitera Gourmet Burger Kitchen till att bära sina egna kostnader samtidigt som övrig förvärvad verksamhet konvergerar mot Famous Brands historiska lönsamhet innebär det en värdering på P/E 12-13. Det finns en sexig tillväxtstory med megatrender i Afrika men Famous Brands är så pass stora i Sydafrika att eventuell tillväxt späds ut av kärnverksamheten i Sydafrika. Kan man hålla en tillväxttakt på 5-10 % per år (nuvarande organiska tillväxttakt) samtidigt som balansräkningen stärks tror jag man får vara nöjd som aktieägare. Kombinationen av låg tillväxt och beroendet av en lyckad rekonstruktion av Gourmet Burger Kitchen innebär att det för mig varken finns tillräcklig potential eller säkerhetsmarginal för mig i bolaget. Det finns helt enkelt billigare och lättare investeringsuppslag för mig även om det är oerhört intressant att använda Sydafrikanska bolag för att följa utvecklingen i Afrika.

Lite mer än hälften av förvärven som Famous Brands gjort har legat inom tillverkning av livsmedelsprodukter medan Gourmet Burger Kitchen står för den andra halvan vilket gjort ett avtryck i rörelseresultatet. Inom logistikdelen har man haft svårt med strejker medan brands har lidit av att man precis som i Storbritannien sett en avmattning hos lite finare restauranger medan snabbmaten går bra. 





11 kommentarer:

  1. Afrika, det må vara intressant, men samtidigt visar Carnegies nedläggning av den fonden att det är långt ifrån enkelt att lyckas bra på den marknaden.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nedläggningen hade jag faktiskt missat, tack. Rent generellt är jag intresserad av Afrikas utveckling men räknar inte med att få någonting gratis. Av de affärsprojekt jag har observerat har de flesta misslyckats men de som lyckats har haft en enorm avkastning på satsat kapital då det inte varit kapital utan kontakter, tur och noggrannhet som skapat lönsamheten.

      Det här brukar även synas på börsnoterade bolag som ofta har en hög lönsamhet och avkastning på eget kapital. När optimismen sinar kan det förhoppningsvis skapa en del intressanta lägen då kombinationen stort utländskt ägande och låg substans skapar konstant osäkerhet. Efter att ha följt marknaden i fem år och besökt flera länder i andra sammanhang har jag dock fortfarande 0 investeringar så det blir definitivt ingen brådska utan jag ser det som allmänbildning på vägen medan jag väntar på om rätt läge inträffar.

      Radera
    2. Nedläggningen tror jag berodde mycket på förändringen kring PPM-fonder, inte att fonden i sig var dålig.

      Radera
  2. Ett bolag jag tittade på då jag plockade in Shoprite, som inte heller rosat marknad eller portföljen, men nog ändå klarat sig bättre än Famous.

    Min sydafrikanska favorit är annars Italtile som både tillverkar och säljer kakel, toalettstolar, badkar mm. Starka konkurrensfördelar som stärkts genom att man integrerat produktionen, när konkurrenterna fått det allt svårare med en svag rand. Jättefin lönsamhet och tvåsiffrig tillväxt i de här svåra förutsättningarna imponerar på mig.

    https://www.businesslive.co.za/bd/companies/industrials/2019-02-14-italtile-defies-harsh-trading-conditions-and-the-market-cheers/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det var verkligen ett fantastiskt år för Italtile. Både utifrån förutsättningarna och rent objektivt.

      Avanza har strukit Sydafrika ur ISK men det är helt klart ett imponerande bolag.

      Radera
  3. Afrika är intressant men inte helt enkelt att hitta case som går att handla på ett enkelt sätt tycker jag.

    Jag funderar lite om Fairfax Africa kan vara ett vettigt sett att få exponering, har du kikat något på bolaget? Årsredovisning här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste en presentation från Fairfax för ett tag sen men hade inte koll på det här. Mitt stora problem med att investera via internationella finansföretag är att så många redan misslyckas. Däremot är det trevliga sektorer även om jag gärna sett mer finansiell historik i rapporten. Jag ska ta och se om man får lära känna bolagen mer kvantitativt i någon presentation.

      Radera
    2. Nu har jag tittat lite mer och lägger det åt sidan. Dels är det svårt att utvärdera innehaven men framförallt tror jag inte på bolagets ledning då man har precis samma problem som andra hoppfulla investerare. Man saknar framgångsrika kapitalallokerare med lokal expertis och har istället några personer som snarare har ett CV baserat på välgörenhet.

      Lite mer om hur jag ser på det:
      https://twitter.com/Aktieing/status/1125747532976488448?s=19

      Radera
  4. Intressant genomgång! Famous Brands är en favorit som inte presterat. Problemet är just förvärvet i UK som gått helt snett. Där är de också direktägare till butikerna (mindre av franschise). Jag skulle önska att de var mer av en afrikansk story och stansade för fullt där. Kommer att behålla som jag tänker nu, även om de gått från tillväxt till turnaround. På sikt borde Afrikas största restaurangbolag (men fortfarande small cap) kunna vara något att äga, om ledningen inte gör alltför stora misstag framöver,

    Äger i Kf och har kanske varig för seg med att agera eftersom man bara kan köpa i vanlig depå numera. Däremot finns en tysk listning för både Discovery och Famous Brands. Tyvärr inte för Italtile som är en nyare favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för Tysklandstipset, det minskar tröskeln en hel del.

      Gällande Famous Brands är jag rätt säker på att det här var ett äventyr där styrelse och huvudägare blev lite väl strategiska. Det var riktigt svajigt i Sydafrika 2016 med Zumas försök att ta över finansministeriet och jag tror att Famous Brands snabbt ville skaffa sig ett stabilt stödjeben utanför Sydafrika. Kapitalkontroller och snabbt fallande valuta är ingen bra kombination och förvärvet var antagligen tänkt som en kassako i en mer stabil valuta där man dessutom ansåg sig ha god lokalkännedom. Därav kan jag tänka mig att Famous Brands ledning köpte lite för snabbt, stort och dyrt när chansen kom att förvärva en verksamhet som Gourmet Burger Kitchen.

      Radera
    2. Trovärdig teori! Apropå tysklandsnoteringarna har jag inte köpt där, ska funka i teorin men vet inte om omsättningen är för liten i praktiken. Men är man intresserad av Sydafrikanske bolag bör man kolla Tyskland!

      Radera