lördag 20 september 2014

Grundläggande företagsekonomi och marknadsteori

Jag följer regelbundet den engelskpråkiga bloggen Expecting Value som idag länkade till ett helt fantastiskt inlägg om marknadskrafter och hur det påverkar lönsamheten i olika industrier (länk).

För att uppmuntra läsning av inlägget tänkte jag låna en bild och ett citat av bloggen:

Den här bilden visar hur den genomsnittliga årliga avkastningen skiljer sig mellan olika branscher:

Anledningen till att avkastningen skiljer sig kraftigt åt mellan olika branscher är att även om kvalitén mellan företag i en bransch skiljer sig åt. Är företagen ändå verksamma i en miljö där det finns branschgemensamma motsättningar då företagen optimerar sin egen lönsamhet gentemot leverantörer och kunder likväl som konkurrenterna. Eller som bloggen Investor's Anthology sammanfattar det.

The reason for difference in industries performance lies mainly in differences between their competitive structures. When most people think of competition, they think of the rivals trying to earn the sale. However, competition for returns is actually a struggle between multiple players, not just rivals, over who will capture the value an industry creates. It's true, of course, that companies compete for profits with their rivals. But they are also engaged in a struggle for profits with their customers, who would be happy to pay less and get more. They compete with their suppliers, who would always be happier to be paid more and deliver less. They compete with producers who make products that could be substituted for their own. And they compete with potential rivals as well as existing ones, because even the threat of new entrants place limits on how much they can charge their customers. These five forces - the intensity of rivalry among existing competitors, the bargaining power of buyers, the bargaining power of suppliers, the threat of substitutes, and the threat of new entrants - determine the industry's competitive structure which in turn determine to a large degree the returns that a business in that industry generates.

The best way to learn about the five forces framework is to apply it to a specific industry. We'll use the example of the airline industry to gain a much deeper insight into the underlying reasons for the industry's poor record for value creation.

Inlägget är en strålande sammanfattning som på ett konkret sätt beskriver några av de mer värdefulla tankegångarna jag erhållit när jag läst ekonomi och entreprenörskap. Så läs det! http://investorsanthology.blogspot.co.uk/2011/12/fundamentals-of-value-creation-part-ii.html

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset om något som verkar vara en strålande blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, just nu funderar jag på om jag ska använda det som bas för ett inlägg om näthandel eller Fingerprint vilket är två områden där jag tror på dålig lönsamhet.

      Radera