fredag 28 mars 2014

Bilinköp, excelblad med exempelpriser och funderingar

Under de senaste månaderna har jag fått en crash-course i värdet med att ha en rejäl buffert utöver mitt aktiesparande. Sammanlagt kommer jag nämligen att ha kostnader på över 100 000 kronor för perioden mars-april. Vi hade kunnat snåla men med en till bil sparare vi 30 minuter per dag i pendling (och problem när jag jobbar sent), soffan står just nu uppstaplad på böcker och vi måste dessutom köpa en gräsklippare eftersom vi har 750 kvm tomt.

Idag hämtade vi äntligen vår "nya" bil (en Saab 9-3 1,9 l Tid från 2007) som är ett enormt uppsving från "Borat" (en Volkswagen Bora från 2003). Förutom att den nya bilen drar ca 0,15 l/mil mindre än Borat har den även bättre krocksäkerhet och är till skillnad från stackars Borat anpassad till att köra 120 km/h på grov asfalt. Så även om det svider att betala 85 000 kr för en bil hoppas jag att det ska återbetala sig genom ett bekvämare liv och övertidsarbete.

Målet med inlägget är dock inte att förklara hur nöjd jag är med bilen utan istället dela med mig av det här excelbladet. I bladet har jag sammanställt alla bilar som jag och min fru har tittat på i jakten på den perfekta bilen. Målet var att hitta en krocksäker bil med vettig driftekonomi, bra bagageutrymme och ett pris på mellan 60 000 och 100 000 kr.

Kopierandet mellan Google drive-ark gick inte helt smärtfritt så årsförbrukningen är hårdkodad (bränslepriserna måste formateras om till siffror istället för datum och sedan kan kolumn C sättas till [bränslepris]*[antal mil per år]). I vår modell har vi räknat på följande för att få jämförbara kostnader som vi satt i relation till hur mycket vi gillar de olika bilarna:

Inköpspris: Priset vi betalar för bilen. Vi räknar inte med värdeminskning utan istället slår vi ut priset på en avskrivningstid på 3 respektive 5 år vilket förhoppningsvis är en kraftig överdrift jämfört med hur länge vi äger fordonet.

Årsförbrukning: Priset på den mängd bränsle som krävs för att köra 1500 mil. Förbrukningen är i första hand tagen ifrån Konsumentverkets tjänst Bilsvar.se. I andra hand från Transportstyrelsens Fråga om annat fordon (som alla bör besöka då ni undersöker en begagnad bil).

Skatt: Årsskatten tagen från ovanstående källor.

Service: Schablonkostnad som Bilsvar.se anger för bilar. Tyvärr ej särskilt pålitliga uppgifter då schablonen verkar vara 5000 kr för bensin/etanol och 7000 kr för diesel. Det här blir rejält missvisande då t.ex. Peugots snåldieslar (sitter även i Ford och Volvo Drive-fordon) kräver nytt partikelfilter för 12 000 kr var 12 000:e mil vilket inte Fiat-motorerna (sitter även i Saab och Opel) gör.

Pris 3 år: Inköpspris + 3 ggr varje annan kategori.

Pris 5 år: Inköpspris + 5 ggr varje annan kategori.

Pris/mil: Pris för 5 år/7500 (alltså priset för 5 års körning delat på förväntad körsträcka).

Någonting som förvånat mig mycket i sammanställningen är att pris/mil för jämförbara fordon (Saab 9-3 och 9-5), Volvo (V50) och Toyota (Avensis) hamnar på så likartade slutsummor oavsett inköpspris och bränslesort.

Förutom modellerna ni ser ovan var Opel Astra, Opel Vectra, Volkswagen Golf Variant och Hyundai I30 i kombiversion fordon som vi tyckte var intressanta. Opel har ett dåligt rykte och är tråkiga vilket gör inköpspriset lågt trots att de är både bränslesnåla och bekväma, men tyvärr verkar en stor andel av Opel-ägarna lukta våt hund så vi hittade aldrig riktigt en Opel vi var nöjd med.

12 kommentarer:

  1. Om någon har gjort en liknande studie för gräsklippare så mottages tips tacksamt.

    SvaraRadera
  2. Intressant studie! Sånt gillar jag. :)
    Motormännen har mycket information kring bilkostnadskalkyler etc om man vill fördjupa sig vidare i ämnet. Själv har jag tjänstebil nu men funderar på att antingen köpa loss den eller köpa en annan begagnad bil. Men innan dess blir det mycket räknande på samma sätt som ni gjort. Borde finnas en hel del att spara. En tanke. Försäkringskostnaden skiljer sig inte nämnvärt mellan de olika modellerna eller? Tänkte eftersom ni inte har med den i beräkningen.

    Mvh DF

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi missade det när vi först satte ihop modellen. Sedan drog jag slutsatsen att modellen blir för stor om man ska slå på försäkringspris eftersom olika försäkringsbolag har olika pris samtidigt som jag undervärderade hur stor skillnaden på försäkringskostnaden faktiskt kan bli.

      Men jag blev nyfiken nu och har slagit på Länsförsäkringar där Saaben var klart billigast (lägst pris även innan man drar av 20 % rabatt som man får om man öppnar konto med månadssparande och lägger hemförsäkringen där).

      Exempel på pris helförsäkring 3000 kr självrisk, 1500 mil om året:

      Vår Saab: 8200 kr
      Volvo V50 2.0 D (diesel): 08 7900 kr
      Toyota Avensis 2,2 D-4D (diesel) 05: 7 629 kr
      Saab 9-5 1.9 TiD (150hk) (diesel) -07: 8 455 kr
      Volvo V50 1,8F Flexifuel Kinetic (hybrid) -08: 6 651 kr
      Opel Vectra 2.2 Direct (bensin): 8 400
      Hyundai i 30 2,0 -08 (diesel): 7 497 kr
      Toyota Avensis 2.0 D4 -07: 8 258 kr

      Jag slog bara på diseslar när jag testade och där hamnade priset på 7500-8200 kr så jag valde att ta bort försäkringsdelen. Däremot verkar det missgynna hybridbilar en hel del.

      Radera
  3. Det finns riktigt bra handjagare/gräsklippare numer! Stiga Momento/Movemento eller liknande namn. Klipper gräset vilket gör att gräset mår bättre och drar absolut ingenting i soppa. Noll underhåll. Bra mycket mer tillfredsställande att klippa med och man slipper oljud och spill vid påfyllning.
    ///Frälst

    SvaraRadera
    Svar
    1. 750 kvm och en fru gör mig lite skeptisk till handjagare.

      Radera
    2. Funderat på en robottklippare ? Kostar lite mer men sköter sig själv, och relativt miljövänlig, uppskattas av grannar som slipper motorklipparens oljud.
      http://www.test.se/robotgrasklippare/

      Radera
    3. Jag är oerhört sugen medan min fru är negativ.

      Nackdelarna är att vi endast hyr huset och att vi har en relativt komplex trädgård med tuffa ogräs. Fördelarna som jag ser det är att om vi hittar rätt gräsklippare så kan vi klippa gräset intensivt under några år och därigenom ta hand om de värsta ogräsen.

      Radera
  4. en kompis bytte drivknut på en såndär saab i veckan, den kostade 12000:- man var tydligen tvungen att byta hela bärarmen eftersom det var "en del"

    hoppas ni slipper det

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min mor har bytt sina och så dyrt ska det verkligen inte vara.

      Tur att jag bor bredvid en trevlig Mekonomen...

      Radera
    2. skiljer säkert mellan modeller, men det var en saab från sent 2000-tal
      mekonomen är ofta dyrare än på märkesverkstan tyvärr... hade varit bättre med en duktig mekgranne :)

      Radera
  5. Jag skulle vilja tipsa om att köpa en gräsklipparrobot då den även utför själva jobbet. Det är ju rätt mycket kvalitetstid man måste gå bakom en fossilklippare. Då du som jag är ingenjör så kanske du kan ta lite från underhållningskontot också för att finansiera den.

    Jag har kört robot i 8 år och det är fortfarande roligt att klippa gräset. Man får oförtjänt fin gräsmatta i jämförelse med insatt arbete och den går tyst och luktar inte avgaser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite orolig eftersom vi har ganska hårda ogräs på gården. Har du någon modell att rekommendera?

      Radera