söndag 29 december 2013

Portföljrapport 2013


Att summera årets aktiviteter är alltid nyttigt och mellandagarna erbjuder en svåröverträffad kombination av ledighet och en lämplighet som en fast tidpunkt i vardagen.

Fram till Augusti i år höll jag jämna steg med SIX Portfolio return index som jag anser vara ett lämpligt jämförelseindex för småsparare. Därefter har både Doro och Vitec uppvisat en oerhört god tillväxt ur både ett värdeperspektiv och i rent aktiepris.


Portföljens sammansättning

Portföljen är kraftigt viktad mot små bolag inom IT och telekom vilket är marknader där jag anser mig ha en relativt god förståelse för kundbehov och framgångsfaktorer. Det är dock värt att tillägga att att aktieinnehav endast utgör 42 % av hushållets finansiella tillgångar och att vi endast har CSN-lån på skuldkontot. I kombination med att mina bolagen erhåller sina intäkter från vitt skilda industrier så anser jag därför att portföljen är relativt väl diversifierad trots att den får rubriceringen "IT" i Avanzas portföljrapport (se nedan eller kommentar till Spartacus inlägg här). Eftersom hushållet även har en mycket hög spartakt där 30 % tillväxt på aktieinnehaven motsvarar ungefär vad vi sparar på ett år är det därför rimligt att portföljen är viktad mot tillväxtinvesteringar snarare än defensivt värdebyggande.

Eftersom jag aldrig riktigt accepterat synsättet att stora bolag med lågt beta innebär "låg risk" (inlägg om det här) kan det här kanske te sig som en konstig inställning. Men rent praktiskt är det nödvändigt  då det ger mig möjlighet att investera kapital med en låg tidskostnad (läs Aktiefokus om det) och även ett skydd mot mina egna misstag då dåligt omdöme och hybris endast har möjlighet att påverka en del av portföljen. Så i takt med att våra tillgångar växer så kommer jag även att bygga upp en mer defensiv portfölj med inriktning mot stabila innehav och/eller fonder. I dagsläget utgörs dessa innehav av Millicom International Cellular samt BP som köptes in till "golf-rabatt" och som därför får ligga kvar i Kapitalförsäkring trots skral tillväxt.

Förutom portföljen nedan har jag även ett innehav i Beijer Alma som ligger hos en annan bank.


Årets transaktioner

Transaktionstakten har under året har varit relativt låg då jag är fortsatt negativ mot framtiden vilket varit något av ett kroniskt tillstånd sedan 2010. Jag har därför fortsatt höga krav på mina investeringar samtidigt som marknaden har uppvärderat många bolag vilket gör det svårt att identifiera lämpliga köpobjekt. Samtidigt är min svarta börssyn ett mycket sedelärande exempel om vikten av att inte försöka spå i kaffesump eller försöka förutspå makro-ekonomiska faktorer.

Köp
2013-11-27 BankNordik
2013-04-16 Diadrom Holding
2013-01-30 Millicom International

Försäljningar
2013-09-26 Hennes & Mauritz

I efterhand anser jag att köpet av Millicom kan ha skett till ett för högt pris. Men i övrigt anser jag att jag lyckats bra med att följa min investeringsstrategi och fokusera på bolag med bevisad lönsamhet och god potential till tillväxt eller uppvärdering. Med tanke på tidigare misstag anser jag därför att 2013 har varit mitt absolut mest framgångsrika år som aktieinvesterare.

Föresatser inför 2014

Den största förbättringspotentialen jag ser är att bli snabbare att göra min egen analys då jag ser ett attraktivt köpcase hos andra aktiebloggare. Fördröjningen mellan att Kenny uppmärksammade mig på potentialen i den Danska bankmarknaden och att jag faktiskt analyserade var precis samma typ av misstag som jag gjorde under 2012 då jag drog mig för att på djupet analysera 2012 års börspärlor i form av Nolato (+100 % sedan Spartacus analys) och Höganäs (+55 % sedan Spartacus analys) som jag var sugen på men inte tog mig tid att analysera.

18 kommentarer:

  1. Spännande, konsekvent och välförtjänt uppgång!

    Funderar på hur du ser på Doro. På introduce och 4-traders är prognoserna fina. Tänkte dock på en teknikrisk att man ger sina äldre föräldrar sin gamla Iphone modell när man köper en ny. Med lite smarta appar kanske man kommer nu eller i framtiden kommer tillräckligt nära en Doro-telefon? Har kanske skrivit om detta innan, men det var något jag funderade på eftersom jag själv befinner mig i de tankarna:-)

    Kommande smarta mobiler som kommer i form av en klocka - kan de vara ett hot? Samtidigt är väl de aldrig inriktade mot nischen äldre.

    Själv skulle jag kanske minska något i Doro nu när de har en så stor portföljandel... men jag är kanske bara lite putt för att deras babywatch visade sig vara skräp:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och jag är livrädd för teknikrisken vilket gör att jag nogrannt följer utvecklingen på marknaden.

      Däremot verkar konkurrenterna ha ganska rejäla problem med att ta fram en mobiltelefon som faktiskt uppfyller kraven på en bra seniortelefon. Ljudet på moderna mobiltelefoner blir t.ex. ofta alldeles för lågt p.g.a. svårigheterna med att få plats med en tillräckligt känslig antenn och den kapacitiva skärmen fungerar dåligt med svullna eller torra fingrar. Att som Doro bygga mobilen från grunden löser mycket av den problematiken.

      Min exit-strategi ur Doro är att om ett bolag börjar leverera mobiler i nivå med Doro kommer jag att börja skala ner mitt innehav till ca 10 % av portföljen. Men i dagsläget ser jag inget behov av att sälja eftersom man har en imponerande tillväxt och en förvånande brist på kvalificerade konkurrenter.

      Radera
    2. Låter genomtänkt. Det där med att vara överlägset störst i en egen nisch är intressant. Även om någon skulle få för sig att göra samma sak (de borde de med tanke på Doros avkastning på eget kapital!) så har de en uppförsbacke.

      Radera
  2. Även jag passar på att ställa en liten fråga angående DORO. Hur ser deras konkurrenssituation ut idag? Jag kan inte se att de har någon tydlig konkurrens och att de därmed är relativt ensamma om att tjäna sina pengar. Om exempelvis Samsung eller kanske någon annan bjässe tar upp kampen på riktigt är jag rädd för att DORO inte kommer att gå vinnande ur kriget om pensionärerna. Risken är att just detta kommer att inträffa om denna marknad blir alltför lukrativ.

    Av denna anledning sålde jag mina DORO-aktier för något år sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pantech Flex, Samsung (med Jitterbug) och Fujitsu är de stora konkurrenterna.

      Jag håller särskilt koll på C-nets användartester (exempel http://reviews.cnet.com/smartphones/fujitsu-stylistic-s01/4505-6452_7-35624730.html) för att hålla koll på marknaden.

      Radera
  3. Är det ett aktivt val att köra just fördelningen 60/40 mellan fonder/aktier (om jag förstår dig rätt)? Jag funderar mycket kring just detta apropå din länk till mig. Jag själv vet inte riktigt vilken fördelning jag ska välja men jag tror att det är bra att åtminstone ha en del av portföljen som motverkar hybris. Jag har ungefär 20/80 i fördelning just nu (ska också posta ett årsbokslut inom kort men inväntar årets sista dag först) men tror inte att det är så tokigt att minska möjligheterna till hybris ytterligare något genom att plocka ned fördelningen till 25/75, 33/67 eller kanske gå ännu längre?

    Intressant också att se att du tog in BankNordik till slut!

    En annan fundering som väcks är om ännu ett led i tidsbesparingen är att ge upp (nästan) allt aktivt sökande efter bolag själv och förlita sig på andra bloggare. Jag tycker det är skitsvårt att hitta bra bolag. Mina bolag har jag i princip hittat genom en kombination av tips från läsare eller andra bloggar i kombination med branschjämförelser. Alla kan ju inte göra så, för då kommer det inte bli några nya bolag till slut ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fördelningen är 42 % aktier och 58 % likvider och den är noggrant baserad på hur mycket pengar vi har tjänat in och hur många bolag jag hunnit analysera med positivt utfall för investering ;-).

      Rent praktiskt är jag nog villig att gå upp till 60-40 i fördelning mellan aktier och likvider och då blir det förhoppningsvis en blandning av mina egna tillväxtbolag, fonder och defensiva investeringar. Fonder kommer jag troligtvis främst att köpa vid finanskriser medan jag vid högkonjunkturer satsar på investmentbolag och de bolag som verkar minst undervärderade av bloggare som har en mer defensiv investeringsinriktning

      Gällande tidsbesparingar så tror jag inte att det är någon större fara. Under året har jag bland annat analyserat Moberg Derma, Millicom, Addnode och Readsoft som jag skulle beteckna som "egenupptäckta" bland värdebloggarkretesen. Millicom, Addnode och Readsoft tyckte jag var riktigt vettiga analyser som jag gärna gör igen och om jag skulle hitta någonting som liknar Moberg Derma så skulle jag nog ha svårt att hålla fingrarna borta :P. Med tanke på hur många bra värdebloggar det finns tror jag nog att vi kan ta en hel del rygg på varandra utan att det blir brist på nya idéer.

      Dessutom finns det ju alltid fall där man känner sig som Leibniz med integralkalkylen och inte är först men ändå gör stora bidrag genom att ytterligare beskriva bolaget och dess potential. eWork och Diadrom får jag väl anse ligger i den här klassen och jag är även lite smånöjd med kundnöjdhetsundersökningen bland danska banker som jag tyckte var riktigt prydlig.

      Radera
    2. Kan tilläggas att jag brukar försöka anpassa investeringsstorleken så att varje nytt bolag utgör ungefär 10 % -15 % av portföljen. Investeringstakten blir därför direkt proportionell mot hur lätt det är att hitta bra bolag och hur mycket tid jag har tillgänglig för analyser snarare än min syn på makro-ekonomin.

      Jag räknar helt enkelt med att jag har för dåliga data för att optimera min portföljfördelning på ett meningsfullt vis och därför tillämpar jag istället ett visst godtycke.

      Radera
    3. Du har nog rätt! Vem som hittar ett bolag spelar ju heller ingen roll, men någon måste göra det...

      Ett potentiellt problem är att värdebloggarnas intresse falnar vid en börskrasch. Jag hoppas det inte blir så men man vet aldrig. Jag hoppas jag själv inte ramlar i den fällan ;-) Även om mycket är billigt kan det ju vara intressant att hitta de allra billigaste bolagen!

      Apropå kundnöjdhet har jag ju lagt extremt lite vikt vid det. Jag tror Danske bank också klarar sig trots mycket missnöjda kunder. Det är ganska häftigt att kunderna inte flyr när de är så missnöjda... Men visst är det ingen nackdel att småbankerna har nöjdare kunder än storbankerna! Det verkar ju som att småbankerna faktiskt vinner marknadsandelar vilket inte är så tokigt och en delförklaring kan vara kundnöjdheten hos de små eller avsaknaden av kundnöjdhet hos de stora. Lite nöjd kan du väl få vara ;-)

      Radera
    4. Godtycke finns det gott om här också, men jag har i alla fall en strävan mot att inte försämra min portföljsammansättning över tid, t.ex. genom att öka exponeringen (i % av portföljen) mot danska banker.

      Över tid tror jag att problemet med portföljsammansättningen löser sig självt även om det kommer att bli ett stort fokus mot enskilda branscher eller bolag vid tillfällen så här i början när portföljen är nysammansatt.

      Radera
    5. Ja för enskilda branscher vill jag inte heller exponera mig för mycket men hittills har jag inte hunnit fylla aktiekvoten i våra finanser.

      Gällande kunders lojalitet tycker jag det ser ut som att Danske Bank faktiskt har tappat en hel del http://www.va.se/nyheter/600-kunder-flyr-danske-bank-varje-dag-571854 . Jag såg det här mönstret redan i våras men det är tyvärr inte information jag kan posta online (Linkedin hade däremot fungerat om du accepterat min förfrågan... eller mejlar nu).

      Radera
    6. Jag accepterar väl inte vilket löst folk som helst på min Linkedin? ;-) Nu accepterade jag någon som jag misstänker är du...

      Jo Danske tappar en hel del kunder. Samtidigt lägger de ju ned fruktansvärda mängder kontor. Sedan 2007 har de lagt ner hälften av alla kontor, men de har inte tappat i närheten av hälften av alla kunder... de har ju inte kapat hälften av kostnaderna heller men jag gissar att de på kort sikt tjänar på det de gör. På lång sikt tycker jag att det verkar vara en korkad strategi men jag tror inte att det är långsiktighet som är inblandat, utan det är Gardell som vill göra en exit inom några år.

      Radera
  4. Tack för omnämnandet. Du är väldigt noggrann så att du inte hinner "haka" på allt som du tipsas om på bloggar et.c. ska du inte ta för hårt tror jag. Värre vore om du gjorde det och i processen samtidigt en hafsig analys och köpbeslut som du sedan fick "äta upp".

    Jag tror också du håller dig nära investeringsområden som du kan en hel del om via ditt yrke och/eller utbildning. Det är väldigt sedelärande. Även om jag själv inte skulle våga mig på IT-konsulter i min egen portfölj så känner jag ändock ingen oro för din utifrån din situation.

    Gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, noggrannhet är bättre men jag borde kunna ta mig tid ibland känner mig.

      God fortsättning.

      Radera
    2. Jag brukar göra det motsatta. Läsa på lite grann, köpa och därefter gräva djupare. Ibland faller det väl ut och ibland inte. Ofta hittar man något man inte gillar i efterhand och det är lite tokigt.

      Det är en stor orsak till att jag nu redovisar köp och sälj på bloggen för att inte göra sådana förhastade saker! Kan jag överföra lite av mina förhastade beslut till dig och få lite tålamod tillbaks?

      Radera
    3. Kanske, jag får tänka på det... ;-)

      Radera
  5. Spartacus har två goda poänger som jag håller med om. När det gäller att förlita sig på andra bloggare så finns det ju ändå viss prestige i att vara först med ett innehav, att "upptäcka" caset så att säga, hehe. Sedan inbillar jag mig åtmistone att det kan finnas en liten fördel med att vara först i bolag/aktier med begränsad likviditet där kurspåverkan kan bli stor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prestige? Det är i första hand pengarn jag är ute efter... ;-)

      Även om jag även är intresserad av att göra en god gärning och när folk gillar det jag skriver blir jag så klart glad...

      Radera