Millicom Q3 2011-Q3 2012
Precis som utlovat av ledningen så har Millicom växt med ca 10 % räknat i lokala valutor. Valutasvängningar har däremot inneburit att intäkterna i dollar endast ökat med 4,2 % då man jämför Q3 2011 och 2012. Precis som i västvärlden har tillväxttakten för kommunikation (SMS+röstsamtal) stannat av medan övriga intäktstyper ökar.Q3-2012 | LC Growth | |
Communication | 816 | 1,60% |
Data service | 172 | 36,70% |
Entertainment | 92 | 9,90% |
Solutions | 38 | 39,70% |
MFS | 11 | 317% |
Other (roaming, online services) | 70 | 11% |
Totalt | 1199 |
Tillväxtpotential
Hög tillväxt inom specifika segment är oerhört intressant för långsiktiga investerare då det växande segmentet utgör en allt större andel av tillväxten för varje år som den segmentspecifika tillväxten fortgår. De affärsområden som växer snabbast för Millicom är data service (2G och 3G uppkopplingar för data), solutions (telefonsamtal på kredit och annat) samt MFS (penningtransaktioner och betalning).Eftersom Millicom lanserar sina produkter i olika länder vid olika tidpunkter så är det möjligt att få en fingervisning om hur stor potential olika produkter kan tänkas ha genom att jämföra mer mogna marknader med genomsnittet.
Genomsnittlig marknadspenetration |
Högsta marknadspenetration | |
SMS | 53,4% | 79,7% |
Data service | 12,7% | 31,2% |
Entertainment | 22,4% | 36% |
Solutions | 37,2% | 55,00% |
MFS | 11,2% | 33,8% |
Särskilt för penningtransaktioner (MFS) tror jag att Millicoms intäkter kan stiga långt över vad potentialen i de bästa områdena antyder. Att överföra pengar mellan länder är långt ifrån trivialt och för många migranter kan överföring via mobilen vara en utmärkt ersättare för postväxlar, brev och banköverföringar.
Det här är dock svårt att bedöma och jag har därför istället satt samman ett räkneexempel där marginalerna är konstanta, tillväxten är densamma som mellan Q3 2011 och 2012 samt att tillväxten upphör då den genomsnittliga marknadspenetrationen når den nivå som i dagsläget finns på den den marknad där tjänsten nått högst penetration.
Q3-2012 | Q3-2013 | Q3-2014 | Q3-2015 | Q3-2016 | |
Communication | 816 | 829.056 | 842.3209 | 855.798 | 869.4908 |
Data service | 172 | 235.124 | 321.4145 | 439.3736 | 487.6 |
Entertainment | 92 | 101.108 | 111.1177 | 122.1183 | 134.2081 |
Solutions | 38 | 53.086 | 56.2 | 56.2 | 56.2 |
MFS | 11 | 33.2 | 33.2 | 33.2 | 33.2 |
Other (roaming, Online services) | 70 | 77.7 | 86.247 | 95.73417 | 106.2649 |
Totalt | 1199 | 1329.274 | 1450.5 | 1602.424 | 1686.964 |
Growth % | 10.9% | 9.1% | 10.5% | 5.3% |
Det finns med andra ord ett stor utrymme för fortsatt tillväxt inom befintliga affärsområden vilket kan driva intäktsökningarna även med ett stagnerat kommunikationssegment. Därutöver tror jag att både datatjänster och penningtransaktioner kan få sig ett uppsving 2013 då billiga smart phones och ökat förtroende bör driva intäkterna i högre hastighet än tidigare. På längre sikt (bortom 2015) tror jag även att förvärven av internetbutiker och andra tjänster kan generera signifikanta intäkter.
Millicoms nuvarande ställning
Millicoms presentation från Q3 ger även en bättre bild över hur stora marknadsandelar Millicom har samt hur stor andel av befolkningen som äger ett mobilabonnemang (siffror över 100 % innebär att snitter är högre än ett abonnemang per person) och jag kompletterar därför den tidigare jämförelsen med dessa.Marknadandel | Position | Marknadspenetration | |
El Salvador | 41,6% | 1/5 | 116,5% |
Guatemala | 53,9% | 1/3 | 91,4% |
Honduras | 70,4% | 1/4 | 79,7% |
Bolivia | 37,0% | 2/3 | 70,8% |
Colombia | 11,2% | 3/3 | 105,4% |
Paraguay | 56,7% | 1/4 | 99,1% |
Tchad | 55,2% | 1/2 | 30,7% |
Västra-Kongo | 33,8% | 1/5 | 59,3% |
Ghana | 17,6% | 2/5 | 72,3% |
Mauritius | 41,9% | 2/3 | 95,0% |
Rwanda | 37,2% | 2/3 | 32,7% |
Senegal | 31,3% | 2/4 | 64,9% |
Tanzania | 31,9% | 2/7 | 42,3% |
Sammanfattning
Jag har köpt Millicom då jag anser att direktavkastningen är godkänd samtidigt som flera tillväxtområden innebär att vi kan räkna med en fortsatt tillväxt på cirka 10 % om året. Dessutom har Millicom ytterligare potential då deras mobildatanät ger dem goda möjligheter att expandera inom penningtransaktioner och internethandel.Dessutom står Millicom väl positionerat för att dra nytta av fortsatt ekonomisk tillväxt i Afrika då man knutit till sig en stor andel fattiga kunder som i dagsläget ej genererar lönsamhet (läs mer här). På kort sikt kan man se det som en form av effektivt biståndsarbete men på längre sikt tror jag även att dessa kunder kommer att bli värdefulla rent ekonomiskt.
Spännande köp. Jag tittade lite på Millcom efter att du skrev om företaget förra gången men valde att köpa Fortum istället. Men jag fortsätter att hålla ögonen på det då jag tycker det är ett mycket intressant bolag.
SvaraRaderaJag har faktiskt en nyckeltalsjämförelse där Millicom och Fortum är med men tyvärr har jag inte haft tid att sammanställa den för publicering ännu.
RaderaSom spoiler kan jag även nämna att jag precis som alla andra värdebloggare tycker att Fortum är intressant.
Då 90-95% av Kinneviks värde kommer från Korsnäs, Millicom, Tele2 och MTG kanske det är en lösning för oss som är lite mer defensiva. Speciellt vid de tillfällena då priset för vilket man kan snappa upp Kinnevik för är under 80:-. Vem vet - det kanske sker fortare än man anar?
SvaraRaderaJag toksågade Tele2 i min jämförelse av svenska telekombolag medan jag är ganska neutral till Billerud. Att få ned Kinnevik till 80 kr tror jag är ambitiöst men jag skulle nog nöja mig med att Tele2 löser sina Rysslands problem.
RaderaDen analysen:
http://aktieingenjoren.blogspot.se/2013/01/analys-av-svenska-telekombolag-telia.html#comment-form
Håller med om att det är ett mycket intressant bolag med fina tillväxtmöjligheter. Men även fina bolag kan bli dåliga investeringar om de införskaffas till fel pris. Du nämnde inte så mycket om värderingen, någon kommentar om den?
SvaraRaderaJag köpte för 585 kr och tycker det är en rimlig värdering. Med tanke på Millicoms marknad och kassaflöde så tycker jag att 585 kr är en helt okej värdering. Det ultimata skulle självfallet ha varit en krisvärdering men jag har lite svårt att bedöma hur stor en sådan skulle bli. Millicom har en väldigt liten koppling till Europa för sina intäkter och det är svårt att bedöma om stora placerare vid en finanskris skulle minska i Millicom till förmån för obligationer eller om de skulle öka då Millicom inte påverkas av en finanskris i Frankrike.
RaderaTittar man rent historiskt så är 550 kr en riktig fyndvärdering och jag har betalat 6 % i premium på den.
Hej,
SvaraRaderaHur ställer du dig till Tele2 efter bokslutet, nu när dom ligger på 102 kr?
Det ligger utanför min kompetens men den potentiella direktavkastningen är högre i både France Telecom och Telefonica som jag uppfattar det. Som investerare tycker jag därför att man bör bör ta ställning till är om man anser att Tele2:s problem i Ryssland är mindre allvarliga än de problem som France Telecom och Telefonica brottas med.
RaderaTelia har dessutom också en mycket hög direktavkastning och mer politiskt inriktade problem. Rent ekonomiskt bör Telia därför vara intressant även om jag är skeptisk till om de kan bibehålla utdelningsnivån.
Hej!
SvaraRaderaJag har försökt förstå mig på Millicoms ras efter rapporten (ett ras som fortfarande pågår). Dock hittar jag inte någon anledningen till detta ras. Har du några ideer?
/Johannes
Jag är också ganska förvånad men jag ser det som en bra lärdom till varför man alltid bör ha en margin of safety som skydd gentemot en nyckfull marknad.
RaderaMin gissning är att många fonder skrev ned sina tillväxtprognoser för Millicom i samband med bokslutskommunikén. Jag tycker det hela är lite underligt eftersom bokslutkommunikén endast bekräftade vad ledningen redan kommunicerat vid Q3 rapporten men det visar väl att marknaden inte är så rationell.
Det kommer mer om det senare men just nu har jag för mycket privatliv att ägna mig åt =).
Håller med! För mig är det ett mycket långsiktigt innehav. Därav tar jag emot detta ras med glädje och passar på att köpa lite mer. Tänkte bara så jag inte missat nått nytt :)
Radera/Johannes