Ubiquiti har diskuterats endel efter ett kritisk inlägg blankaraktivisten Andrew Left (länk) där följande påståenden är de mest relevanta.
- Ubiquiti är för bra för att vara sant.
- En väldigt liten ledning med få erfarna medarbetare som rekryterats externt.
- Man påstår att Ubiquiti använder sig av låtsas-distributörer för att låtsas sälja produkter.
- Deras användarcommunity är en bluff.
- Dessutom har en annan blankare nu gått in och ifrågasatt ökade lagernivåer
För de som är
intresserade av Ubiquiti rekommenderar jag min tidigare analys där jag
beskriver både Ubiquitis affärsmodell och ledningsfrågan (länk). Däremot tänkte jag
komplettera med data från externa aktörer som visar hur jag gjorde för att
utvärdera bolaget och som visar på bristerna i Ladds påståenden.
Ubiquitis leverantörer
Mer specifikt sköt Left in sig på Ubiquitis
polska distributör som 2012 utgjorde ca 10 % av omsättningen. Som stöd publicerade han följande bilder som bevis på att det inte
är en riktig verksamhet.
Hotlink från Andrew Lefts hemsida "Citron research" |
Med Google maps får man däremot en bättre
överblick över verksamheten med bilder som jag inte har rättighet att visa men länkar här nedanför. På bilderna ser man ett större lager, en reception och en skylt för för transporter enligt TIR-konventionen vilket underlättar transporter utanför EU.
Förutom att kontrollera rent visuellt har
jag även sammanställt data med hjälp av Alexa via webbverktyget WebrankSEO. Enligt
Alexa som mäter webbtrafiken fungerar verktyget bra för de 100 000 mest
besökta hemsidorna på nätet medan variationerna över tid är stora för mindre
välbesökta sidor. Jag har ganska bra koll på Atea där jag äger aktier
(omsättning ~7 500 MNOK), min egen arbetsgivare är kund till Ricoh och det
går även lätt att få information om ATCMarket.cz, Alsen.pl och AB.pl då de
tillhör AB.pl-koncernen som är börsnoterad och har engelska årsredovisningar (källa) och verksamhet i Centraleuropa.
Webbutik
|
Alexa
|
Alexa backlinks
|
274 082
|
253
|
|
1 073 912
|
19
|
|
392 819
|
236
|
|
874 325
|
44
|
|
108 871
|
205
|
|
435 766
|
121
|
|
161 098
|
86
|
|
1 069 738
|
103
|
Sammantaget har Anteny24 alltså en webbtrafik i nivå med andra stora aktörer i Norden och Centraleuropa. Som en bonus när jag letade efter information om Anteny
24 hittade jag även deras Twitterkonto
där de förutom bilder på medarbetarna har en inspirerande film om hur de
installerar Ubiquiti system för solceller vilket jag också blev lite sugen på
att installera.
Ubiquitis marknadsposition
Förutom Alexa brukar jag
ofta använda Google
Trends som är ett fantastiskt verktyg för att jämföra hur populära olika
sökord eller företag är baserat på hur ofta de söks efter på Googles hemsidor. Jämför vi Ubiquitis avtryck på nätet i förhållande till de stora jättarna ser vi att Ubiquiti är det enda bolaget som ökar i Google trends. Som referens har jag även tagit med ett aktivitetsindex (popularitet/omsättning*1000) som ett mått på sökfrekvensen i förhållande till omsättning. Att Netgear som har en stor försäljning gentemot konsumenter är störst och Cisco som levererar stora beställningar till företagskunder har lägst sökaktivitet är precis som vi kan förvänta oss.
Ubiquiti | Cisco | Netgear | |
Omsättning | 865 | 49 247 | 1 330 |
Popularitet | 4 | 24 | 10 |
Aktivitetsindex | 4,6 | 0,5 | 7,5 |
Ser vi till de lite mindre leverantörerna inom WiFi-utrustning blir trenden tydligare. Sökfrekvensen på Googles plattformar för Ubiquiti Networks har haft en fantastisk utveckling som endast Meraki kan matcha. ökat konstant. Tyvärr är Meraki uppköpt av Cisco sen flera år men vi vet att de växte med 50 % under 2016 (källa) vilket bör ha inneburit en omsättning på cirka 600 MUSD då omsättningen var 400 MUSD föregående år (källa).
Ubiquiti | Aruba networks | Ruckus wireless | Aerohive | Meraki | |
Omsättning | 865 | 729 | 373 | 170 | 600 |
Popularitet | 4 | 6 | 17 | 4 | 59 |
Aktivitetsindex | 115,6 | 8,2 | 45,6 | 23,5 | 98,3 |
Aktivitet på forum
Småbolag & Undantag och Finansnovis har de senaste dagarna nördat loss på frågan om värdet på Ubiquitis användarcommunity. I min tidigare analys har jag redan skrivit om hur Ubiquitis användare fungerar som evangelister på nätet (länk) men jag tänkte komplettera den med statistik från respektive hemsida som visar antalet inlägg eller diskussioner på varje företags användarforum. Att jämföra antalet enskilda inlägg med trådar (discussions/topics) är inte riktigt rättvist men en normal tråd brukar innehålla 2-6 inlägg så att räkna med 4 inlägg per diskussion är kanske rimligt vid en jämförelse.
Ubiquiti
|
Cisco
|
Netgear
|
Aruba networks
|
Ruckus wireless
|
Aerohive
|
Meraki
|
Posts
|
Discussions
|
Topics
|
Posts
|
Conversations
|
Conversations
|
Posts
|
1 224 600
|
736 799
|
110 932
|
30 000
|
3 560
|
4 421
|
284
|
Ökade lager
Avslutningsvis har vi kanske den frågan som jag tycker är mest intressant är problemet med att antalet dager i lager för en genomsnittlig produkt (Days Sales of Inventory) har ökat för Ubiquiti.
Hotlink till Strubel Investment Management på SeekingAlpha |
Jämför man med konkurrenterna och läser på Ubiquitis eget forum samt Spiceworks blir den här utvecklingen logisk med tanke på de återkommande klagomålen på bristande lagerhållning. Jämför man med konkurrenterna framstår siffrorna dessutom som fortsatt bra då det endast är Cisco som har en signifikant mycket bättre lagerhållning och Ubiquiti är i klass med Netgear medan övriga aktörer har långt längre lagerhållningstider.
Ubiquiti | Cisco | Netgear | Aruba networks | Ruckus wireless | Aerohive | |
Omsättning | 865 | 49247 | 1330 | 729 | 373 | 170 |
Inventory | 57,1 | 872,0 | 247,9 | 45,3 | 26,6 | 12,6 |
Cost of sales | 341,6 | 14161,0 | 884,0 | 51,5 | 27,9 | 13,3 |
DSI | 110 | 22,5 | 102,4 | 320,6 | 348,2 | 346,6 |
Slutsats
Det är alltid lite läskigt att läsa kritik mot ett bolag man äger men jag är lite besviken på genmälet på SeekingAlpha mot blankarrapporten. Som vi kan se i fallet med bilderna är Andrew Ladd antingen medvetet oärlig eller inkompetent men jag kan ändå tycka att det är trist att så många aktieägare i Ubiquiti ägnar sig gruppövningar i confirmation bias istället för att använda pålitlig tredjepartsinformation för att bemöta kritiken. I mån av tid ska jag försöka lägga upp motsvarande siffror där som bygger på utvärdering av bolag som av branschanalytiker är jämförbara med Ubiquitis Enterprisesegment (länk).