Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

torsdag 5 januari 2017

Trafikanalogier och reflektioner efter Upplands värsta masskrock på länge

Flera personer har frågat om jag ska skriva någon portföljrapport i år, det gör jag och den publiceras när den är klar vilket tar tid p.g.a. andra åtaganden.



Idag var jag ute och åkte samtidigt som Upplands värsta masskrock på flera år inträffade i mötande körfält strax bakom mig. Med Kennys analogi om haren och sköldpaddan i färskt minne kan jag därför inte hålla mig från att fyll på med fler trafikrelaterade liknelser.

Den första reflektionen är att folk är sjukt dåliga på att hantera göra riskbedömningar. När jag åkte hem ikväll mer än 10 timmar efter trafikolyckorna var trafiktempot på E4:an långsammare än vanligt. En masskrock i yrsnö och halka fick människor att 13 timmar senare köra i långsammare tempo trots att förutsättningarna nu var nära nog optimala. Precis som människor är rädda och undviker aktier trots låga värderingar efter en börskrasch verkar många personer kompensera för en olycka genom att åka långsammare även efteråt. Tyvärr skapar det här i sin tur andra problem, att investera i ränteobligationer när räntan är låg i en lågkonjunktur är sällan en bra idé och att köra 80 km/h på en 120-väg är inte heller särskilt lyckat då man rycker sönder trafiktempot och ökar risken för omkörningsolyckor.

Den andra reflektionen är hur begränsade vi människor är med liknelser och reflektioner. Vid alla stora motorvägsolyckor pratar vi om de variabler som går att kontrollera just vid olyckstillfället, nämligen vikten av att hålla rätt hastighet och avstånd till framförvarande bil. I det här fallet var de här två faktorerna i princip irrelevanta. På grund av yrsnö varierade sikten sekundvis från helt okej till 20-30 m och dessutom var det halt med hårt packad snö. Som grädde på moset var snön dessutom väldigt kladdig och många bilars bakljus var täckta med snö vilket är ett problem jag tror få förare tänker på när de kör bil. I en trafikmiljö med många förare som gör helt olika bedömningar är en sån här situation i princip hopplös att hantera. Grovt räknat verkade de flesta förare hålla hastigheter på mellan 70 och 120 km/h. Kör man 70 km/h är reaktionssträckan innan man hinner börja bromsa 20 m och det innebär att även de som körde långsammast inte ens skulle hinna börja bromsa innan de smäller in i ett stillastående hinder. Dessutom löper de långsammaste förarna en rejäl risk för att drabbas av påkörningsolyckor då hastighetsskillnaden mot de mest stressiga förarna är 50 km/h vilket innebär att vid dålig/sikt uppmärksamhet snabbt kan hinna ikapp och krocka med framförvarande bil.

Det här innebär att oavsett om man är haren Adam som kör fort eller sköldpaddan Berit så finns det en stor risk att det går åt helvete (se Kennys liknelse). Berits långsamma körstil kanske uppfattas som säkrare precis som när en aktiesparare fokuserar på stora bolag eller indexfonder. I praktiken är hon däremot hotad av både stressbollar som drar med henne i sina egna misstag och risken för att själv köra på ett hinder. En ganska bra liknelse mot en finanskris där stressbollarna helt plötsligt ökar sina avkastningskrav (vilket orsakar multipelkontraktion med fallande P/E-tal) samtidigt som krisen i sig sätter krokben för den operativa verksamheten i bolagen hon investerat i.

Därför bör man alltid innan man tar en risk som att sätta sig i en bil eller investera i aktier ställa sig följande frågor.

  • Har jag utvärderat risken och är jag bekväm med att ta den?
  • Vad är det värsta som kan hända?
  • Vilka risker är sannolika?
  • Om en risk resulterar i en olycka, hur hanterar jag det då?
I mitt fall kör jag en säker bil som presterat bra i krocktester (risken för katastrofala skador är låg), bilen är billig nog för att vår buffert ska hantera självrisken (låg finansiell risk på sannolika skador) och jag har alltid korrekt utrustning med dubbdäck, varma kläder, sjukvårdsväska och varningstriangel när jag är ute och kör (hög mental och praktisk beredskap för att hantera en krissituation). Så även om det var obehagligt att köra under de förhållandena var jag inte rädd. 

12 kommentarer:

  1. Ja, det gäller att hålla rätt tempo. Bromsklossar är lika farliga som fartdårar, inte minst för alla andra. Du vet väl om att det är vänster körfält som gäller om man vill ta sig fram dubbelt så fort vid kö i Stockholm förresten? Alla avfarter och t.ex. trasiga/krockade bilar går/står på höger sida och packar ihop trafiken i det högra körfältet medan vänster flyter på bättre. Undantaget är stora vägarna mitt i city som Sveavägen där avfarterna korsar motsatta körbanan från vänster fil. Där är det höger körfält som gäller. Tips från gammal budbilschaffis ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En familjemedlem krockade nyligen i vänsterfilen i N Stockholm. Lätt lastbil med bobcat på flaket gick ut i luckan framför henne och tvingades sedan bromsa pga trafikstockning även i vänsterfilen. Svårt att hålla avstånd när andra aktivt stjäl det.

      Själv kör jag mest i Uppsala och Gävle vilket är intrssant att jämföra. Gävlebor är ganska dåliga på att hjälpa till när t.ex filer går ihop och högerregeln existerar i princip inte då störst gata går först. Men trafiken är åtminstone extremt förutsägbar då man vet när folk tränger sig osv. Uppsala är jämförelse svårare med både fler personer som stressar och trafikanter där man nästan kan känna hur de tog körkort, inte körde bil på fem år och nu ska börja köra igen...

      Radera
  2. Som vän av (nästan all) teknik, så undrar jag om Waze hade hjälpt här - "bilvärldens realtidsterminal" borde ju varna trots dålig sikt. Den borde kunna utvecklas till att agera "screener" också, baserat på statistik så skulle den i förväg kunna visa hur riskabelt det är att åka den tänkta sträckan vid aktuellt tillfälle under rådande omständigheter. Antingen föreslå en annan väg eller åtminstone vara en ögonöppnare så man håller sig extra alert vid ratten.

    Skönt att du tog dig fram iallafall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Teslas radar verkar kunna förvarna om inbromsningar längre framåt i en kö och bör klara yrsnö: http://www.cnbc.com/2016/12/28/tesla-autopilot-appears-to-predict-accident-in-front-of-it.html

      Google maps mäter ju redan trafikintensitet och det skulle vara intressant om den eller en separat app använde accelerometern i mobilen för att varna för vägar med plötsliga stopp och ojämn trafikrytm.

      Radera
  3. Riskhantering och bilkörning skulle man kunna skriva spaltmeter om...

    Åkte aktuell sträcka på E4:an dagen innan efter semester i Jämtlandsfjällen och det var rejält halt hela vägen. Brukar ha "defensiv" körstil och kör sällan om då risk/reward oftast är usel i vinterväglag. Nöjd med att jag lyckades få ner bensinförbrukningen till 0,68 l/milen för en fullastad Toyota Verso med 4 personer.

    Du har väl snöskyffel? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det en Avensis är 0,68 mycket imponerande och jag är inte förvånad att du inte tilllhör gruppen stockholmsjävlar i en stor Volvo som kör 160km/h oavsett väglag eftersom de har fyrhjulsdrift. Skulle gärna ha en Avensis men nöjde mig med en Saab 9-3. Snöskyffel saknas men i andrabilen har jag en polsk attackspade som jag är mycket nöjd med. När huset renoverades och gårdsplanen var lera lyckades jag både gräva upp bilen och lyfte den lite med spaden som hävstång för att få loss den.

      Duger även för att avliva djur efter viltolyckor.

      Radera
    2. Är en Corolla Verso så ngt mindre än Avensis Verso men ändå i kategori "mindre minibuss". Kategorin "stockholmsjävlar" kan jag relatera till, blir ofta omkörd på de mest konstiga ställena på vår 60 mil långa sträcka till Jämtland. Hur man kan ta sådana risker med hela familjen ombord för att vinna minuter övergår mitt förstånd.

      Tack för tips om attackspade!

      Radera
  4. Tyvärr känner jag nog igen mig som "Stockholmare med aggresiv körstil". Men när man blir äldre och klokare så blir körstilen mer defensiv.

    Kan kanske jämföras med strategier för aktieinvesteringar där både kunskap och erfarenhet också spelar in.. :-)

    Besser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olycksfallsstatistiken är ganska intressant, någonstans i medelåldern går männen om kvinnorna och får en lägre olycksfallsfrekvens då kurvan för män sjunker fortare. Om kurvan faller pga erfarenhet eller evolution förtäljer dock inte siffrorna.

      Radera
  5. Ja jag kan verkligen relatera till det som har kört mycket bil i olika omgångar över hela länet med koncentration till stadskörning i rusning på schemalagd basis emellanåt. Även om galningarna som kör om i 170 och svänger in 50 cm framför dig då dom kryssar genom trafiken helt utan marginal alls och du upptäcker att det var den minst galna övningen dom hade för sig den här kilometern, får hjärtat att hoppa över 3 slag så är ändå en plötsligt stillastående bil i snabbfältet för att den äldre herren som kör den inte ens vet att det är olämpligt att hålla till vänster på motorvägen när man tänker köra i 30, en större risk för omedelbar krock med allvarliga repressalier när den utvecklas till seriekrock för egna hälsan.

    Verkar vara en favorit sysselsättning att försöka göra analogier så enkla att dom kanske passade mindset från 1930 talet, tyvärr är sällan verkligheten bara två val som passar för haren och sköldpaddan historier mer än för de allra minsta i mitt tycke :-)

    Är det så illa så att testosteron nivåerna helt avtar i nån typ av medelålder som sammanfaller med statistiken du målar? :-)

    Riskhantering eller aversion är uppenbarligen ett område få kan hantera som tur är, det är väl det som är edgen man har i marknaden gissar jag? :-)
    Med vänlig hälsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Analogier används ofta slarvigt för att rättfärdiga sin egen ståndpunkt. Personligen tycker jag att de främst är använda inom två områden. I syfte att skapa nya perspektiv (Gustavs aktie-startelva är min favorit alla kategorier inom det här området) eller användas för att identifiera grundläggande mekanismer i ett sammanhang som sedan är relevant även i andra lägen (felaktig riskhantering på samma sätt på både vägarna och aktiemarknaden?).

      Radera
  6. I början av inlägget pekar du på just den sak som orsakar väldigt mycket förtret och som folk sen hävdar är "otur" nämligen oförmågan att göra en riskbedömning. Jag hävdar bestämt att det finns ett samband mellan otur/tur och bra planering. Självklart går det inte att planera bort allt tur/otur men det finns ändå ett samband.

    Samma gäller på börsen och jag får för mig att de killar/tjejer som glatt gasar på och ligger 5 meter bakom framförvarande bli i halt väglag och dålig sikt är samma killar/tjejer som glatt lägger alla sina pengar i en enda aktie. Till exempel FPC. Sen när den går ner 30 % så är det någon annans fel som snackat ner aktien.

    SvaraRadera