Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

fredag 23 september 2016

(Mkt) snabbanalys av Engelska Skolan

Jag hade tänkt att i vanlig ordning göra en normal snabbanalys av Engelska Skolans IPO. Tyvärr visade det sig att Handelsbanken som sköter IPO:n valt att köra ett lite ovanligt upplägg och bara tillåta konkurrens från bankvärldens svar på Seat.

Själva namnet på skolan är lite missvisande med tanke på att skolans stora försäljningsargument är att man bedriver undervisning på ett traditionellt vis med god disciplin och ordning. Baserat på personlig erfarenhet är det här ungefär lika genuint engelskt som kebabpizza är italienskt men utifrån vad jag hört fungerar konceptet bra oavsett var det kommer ifrån i det här fallet (en blandning av Downtown Abby och Harry Potter?).

Sedan jag skrev min snabbanalys av AcadeMedia har det publicerats en rapport som kan tänkas öka den politiska risken för friskolor en aning. Rapporteringen om rapporten har främst fokuserat på det faktum att elever från familjer utan akademisk bakgrund presterar sämre när de går på friskolor (länk). Det här är så klart tråkigt och kopplat till problemen med att vi saknar ett fungerande system för kvalitetsvärdering av skolor i Sverige vilket skapar utrymme för diverse charlataner inom skolsektorn. Däremot tar rapporten inte hänsyn till det faktum att elever med engagerade föräldrar numera flyr dåliga skolor med alla tillbuds stående medel vilket bidrar till resultatet hos både bra kommunala skolor och i friskolor.

Det här innebär i sin tur att både kommunala skolor i mer välmående stadsdelar och friskolor med akademisk profil som Engelska Skolan har mycket goda förutsättningar att attrahera elever. Med samma rekryteringsunderlag och finansiella förutsättningar är det knappast förvånande att utfallet blir det samma men friskolorna har här en viktig roll då de gör det möjligt för engagerade föräldrar att rädda sina barn undan den del av skolsystemet som i dagsläget ser ut så här (bild snodd från Hanif Bali på Twitter):


När skolsystemet i vissa områden befinner sig i en nivå där Invisio bör överväga att sälja system för taktisk uppkoppling i skolmiljö (se bild nedan tagen från Isak Skogstad på Twitter), då finns det gott utrymme för skolor som Engelska Skolan att fortsätta attrahera fler elever än de 120 000 som i dagsläget står i kö för en ordnad studiemiljö.


Ser man till nyckeltalen ser det även bra ut för Engelska skolan. P/S-talet är nästan dubbelt så högt som AcadeMedia vilket indikerar att man måste bedriva likartad verksamhet dubbelt så effektivt för att rättfärdiga värderingen. Men AcadeMedia har högre skuldsättning och med Engelska skolans tydliga profilering är det nog fullt möjligt att man lyckas rättfärdiga den här värderingen då kaos och dålig arbetsmiljö lätt leder till ökade kostnader. Siffrorna nedanför är hämtade ifrån Börsdata.

AcadeMedia Engelska Skolan
EV/S 0,95 1,1
P/S 0,67 1,2
P/E 18,2 16,6
P/B 1,9 2,9
Vinst/FCF 204% 109%
Soliditet 41,5% 62,6%

Får jag till ett Nordnet-konto med rätt summa pengar innan teckningstiden är slut så kommer jag att teckna.

18 kommentarer:

  1. Tack för en mycket bra genomgång av Engelska skolan.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar den. Jag siktar även på en annan smabbanalys som skulle kunna vara dedikerad åt dig. :-)

      Radera
  2. Intressant onekligen! Oavsett vad man tycker om skolsystemet så är det uppenbart att Engelska skolan har något attraktivt i sitt koncept. Jag tecknar i 3 olika depåer på Nordnet varav 1 långsiktigt (pension). Gissar att tilldelningen blir skral men man kan hoppas på några småposter iaf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag öppnade precis ett konto så jag får teckna i en kapitalförsäkring. Nordnet får bli ett dedikerat konto för IPOer, hemsidedesignen bjuder knappast in till några större satsningar.

      Radera
  3. Ser mycket intressant ut! Effektiviteten verkar helt klart högre än i AcadeMedia. Rörelsemarginalen är betydligt högre för engelska skolan, 10 % mot 6,3 %, och det handlar om personalkostnaderna som är knapp 52 % av omsättningen, mot 59 % för Academedia. Och det är en stor skillnad!

    Sedan finns det ju en politisk dimension i den här investeringen som nog gör att jag håller mig borta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har uppenbarligen tittat noggrannare än mig men kan tänka mig att struktur och klientel bidrar till att man kan driva verksamheten med mindre folk.

      Gällande politisk risk tror jag att den på kort sikt är låg men kan förändras med skandaler eller ett förändrat politiskt läge. För mig är det dock främst en noteringsspekulation. För instutionella investerare bör stabilitet och renommé göra koncernen till ett attraktivt investeringsalternativ som bör handlas till premie gentemot AcadeMedia.

      Radera
    2. Instämmer i båda delarna. Men kan förändras snabbt, t ex under en valrörelse som kryddas med någon skandal. Som noteringsspekulation tror jag dock den är klockren!

      Radera
  4. Kan du utveckla hur och varför Nordnet är bankvärldens svar på SEAT?

    /Nicke Nyfiken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har de grundfunktioner du förväntar dig till ett bra pris men är inte helt klockrent i det tekniska utförandet.

      Radera
  5. Kommer köpa aktien på ipo och även sätta dottern där när det blir dags.
    Med det sagt, varifrån kommer denna hysterin ang. Jacka och Mössa inomhus? Var inget lärarna brydde sig om när jag gick i skolan och utöver militärtjänst och kontor med dresscode har aldrig någon brytt sig. Nämnvärt.

    Går själv i skorta och kostymbyxor för att jag trivs i det men har jag feber sitter jag i dunjacka och det är knappast någon som höjer på ögonbrynen om det inte är kund besök. Mössa som stör sikten eller döljer hörlurar javist men annars? Lite som med musik, jag jobbar bättre med musik i headsetet varför inte låta barnen ha det med, framförallt i ett stimmigt klassrum skulle det göra nytta.

    SvaraRadera
  6. Kommer köpa aktien på ipo och även sätta dottern där när det blir dags.
    Med det sagt, varifrån kommer denna hysterin ang. Jacka och Mössa inomhus? Var inget lärarna brydde sig om när jag gick i skolan och utöver militärtjänst och kontor med dresscode har aldrig någon brytt sig. Nämnvärt.

    Går själv i skorta och kostymbyxor för att jag trivs i det men har jag feber sitter jag i dunjacka och det är knappast någon som höjer på ögonbrynen om det inte är kund besök. Mössa som stör sikten eller döljer hörlurar javist men annars? Lite som med musik, jag jobbar bättre med musik i headsetet varför inte låta barnen ha det med, framförallt i ett stimmigt klassrum skulle det göra nytta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det kan ses som träning i ordning och reda där man skapar en sfär med hårdare regler inom klassrummet. Har däremot heller aldrig förstått det.

      Däremot måste jag invända mot användandet av dunjacka när du har feber. Om det inte är malaria eller någonting annat icke smittsamt så ska du stanna hemma när du har feber. Det är inte bara är en lagstadgad rättighet utan även en skyldighet mot dina friska kollegor.

      Radera
  7. Handelsbanken är verkligen en dinosaurie. Här tror man fortfarande på inlåsningseffekter istället för att sprida en emission så effektivt som möjligt för kunden. Dessutom - och detta är riktigt skrattretande - så vägrar de kunder att öppna bankkonto i handelsbanken bara för att teckna sig i emissionen. Underbart korkat. En familjemedlem var där i förra veckan och blev vägrad att öppna konto. "Du kan inte öppna konto här bara för att vara med i introduktionen". Hur bra är det? Det står någon som har potential att vara en stor A-kund framför dem och detta hanterar de med ett nej till att bli kund i banken. Utan att ta reda på något om den potentielle kunden..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det var ju riktigt korkat.

      På Nordnet går det fort om man har e-legitimation men de verkar bara låta användaren köra Trustly (omedelbar överföring) på första överföringen och inte vid varje överföring som med Avanza. Så se till att ha pengar nog att överföra hela summan du vill ha in på ett konto istället för två som jag hade.

      Radera
    2. Däremot funderar jag på om jag var för generös när jag jämförde dem med Seat, användarupplevelsen påminner med om en Dacia eller någonting tvivelaktigt kinesiskt.

      Ska man teckna via två olika konton måste man först gå tillbaka till "Min depå" och byta konto för att komma åt teckningen med konto nr 2. På Avanza får man en lista på alla konton man kan teckna med när man går till ett erbjudande.

      Radera
    3. Själv tycker jag att SHB gjorde helt rätt. Varför skall dom ge aktier till någon dom inte har en kundrelation till? Som bara är där för att kassera in en snabb vinst! För övrigt gäller den gamla sanningen man är aktieägare i SHB man är inte kund.

      Själv skall jag inte teckna Engelska skolan aldrig jag skulle ge mig in på något sådant som en haussad IPO introduktion. Där säljaren sitter på alla fördelarna.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    4. En av sakerna jag lärde mig när jag jobbade med marknadsföring kopplat till banker är att den största svårigheten är att få kunden att öppna ett konto. En bra strategi skulle ha varit att t.ex. öppna kontot och även försöka sälja in att kunden ska ha ett reservkonto på Handelsbanken med kreditkort utifall den nuvarande banken skulle få ett betalningshaveri.

      Alternativt bara öppna kontot och säga att man hoppas att kunden i framtiden ökar sitt engagemang på Handelsbanken.

      Radera
  8. Hej Sir/fru,
    Jag är herr konusi de France JIONE jag letar efter lån av pengar för flera månader jag har varit 6 gånger offer för bedrägeri med dem har till långivare som har mig rune Jansson gjorde ett försök av självmord på grund av dem. Eftersom jag hade skulder och räkningar att betala. Jag trodde det var över för mig n har känsla av levande. Men lyckligtvis jag har sett rekommendationer görs av många människor på Ms. Mariana DAUBINE, som jag kontaktade honom för mitt lån betala mina skulder och mitt projekt. C är med Fru Mariana DAUBINE än livet, mitt leende igen. Det är en enkel och mycket förståelse hjärta Lady. Akta dig du från långivare i Afrika eftersom det finns verkligen personliga långivare här i Frankrike om du behöver finansiering. lån av pengar eller någon it-projekt har inse, denna dam kommer hjälpa dig en inse och stödja er ekonomiskt
    Kontakter: marianadaubine@gmail.com
    Kontakter: marianadaubine@gmail.com

    SvaraRadera