Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

torsdag 30 juli 2015

Megatrender och spaning på Världsutsällningen 2015

När jag börjar utvärdera ett bolag så börjar jag alltid med att gräva mig ned i enskilda bolag och branscher för att undersöka om hårda data understödjer en allmänt positiv uppfattning. Därefter brukar jag utvärdera om det finns några mer övergripande faktorer som kan innebära att situationen för bolaget har förändrats eller kan förväntas att förändras. Dessa faktorer skulle aldrig på egen hand få mig att investera i ett bolag, men ibland inträffar det motsatta då mörka moln på himmelen eller temporära framgångar gör att bolaget ser bättre ut än vad det är.

För människor i min generation är Världsutställningar kanske någonting man främst associerar med 60-talet och vissa minnesvärda scener från Men in Black. Men Världsutställningar sker med ojämna mellanrum över världen och just nu pågår den i Milano med tema på hållbarhet, miljö och jordbruk. 

Själva mässområdet är gigantiskt och trots att jag hade ansenlig tid på mig att besöka området så hann jag bara titta på en bråkdel. Länder som storsatsar på paviljoner kan ha mycket stora och unika utställningar (t.ex. Qatar till vänster i bild) medan många afrikanska länder nöjer sig med prefabricerade lådor där de endast inreder själva. Förutom  länder ställer även vissa företag såsom New Holland (konkurrent till John Deere)  upp med egna paviljoner. McDonalds finns dock på området sedan tidigare.
Huvudgatan genom utställningen.

Utställning av FN om hur matproduktion har utvecklats från självhushållning till en handelsvara. 

Matstånd är en mycket stor del av utställningen och Belgien slog på stort med sina nationalrätter. Däremot var all öl utom Stella Artois slut vilket var en besvikelse. Men uppenbarligen har kvalitetsöltrenden även nått vinländer och Birra Moretti som är ett dotterbolag till Heineken har en ledande roll i landet med en hel del intressanta öl som komplement till det vanliga blaskiga.

Reklam för kaninkött från en Italiensk producent. Även insektsbaserade livsmedel marknadsfördes även om det saknades möjlighet att provsmaka. Rent principiellt är jag positiv till båda men jag tror att matvanor som dessa får svårt att slå igenom.

Findus är ett stort varumärke i Italien och är ett fantastiskt exempel på hur varumärken numera har blivit en handelsvara som köps och säljs. Findus grundades i Sverige och fick tidigt ett fokus på frysmat vilket fortfarande kvarstår. Men bolaget har har bytt ägare flera gånger och i samband med detta har rättigheterna i olika länder hamnat i helt olika bolag. I större delen av Europa inklusive Sverige ägs bolaget av ett investerarkonsortium, men i Schweiz ägs varumärket fortfarande av Nestlé och i Italien så  ägs varumärket av Iglo Group som i övriga Europa säljer sina produkter under varumärkena Iglo och Birds Eye vilka är konkurrenter med Findus på dessa marknader. En lasagne från Findus i Italien har alltså större likheter med en lasagne från Iglo i övriga Europa än en Findus-lasagne har i dessa länder

Nicklas Zennström som i Sverige är självklar grundare och initiativtagare till Skype nämns inte ens i den Estniska paviljongen där man fokuserar helt och hållet på programmerarna som kodade programmet.

Kondensanläggning för jordbruk som beskrivs i Omans paviljong. Länder i Mellanöstern lägger ned enormt mycket resurser på att effektivisera sin vattenhantering  och har nått mycket långt i sina försöksanläggningar.

Framtidens matbutik enligt Italienska COOP (samma modell som COOP-Sverige men helt fristående koncerner). Genom att peka på produkterna kan man på storbildsskärmar få upp detaljerad information om kaloriinnehåll, ursprung och miljöpåverkan. En i mina ögon helt idiotisk idé då butiksinredningen blir svindyr , man får svårt att snabbt byta plats på varor och systemet i praktiken inte tillför någonting som  inte kan passas in på en hylletikett eller hemsida. Både Pricer och tillverkare av pappersetiketter kan med andra ord sova lugnt.

Ytterligare ett exempel på teknik för teknikens skull i den här miljön. Däremot tror jag att ABB har en djupare plan med att utveckla en robot som på kommando kan lägga äpplen i en burk utan att skada dem. "Dark stores" där matbeställningar på nätet sammanställs till matkassar är redan en viktig del av infrastrukturen i Storbritannien och flexibla robotar kan här bidra till att kapa kostnader samtidigt som kunden ej längre är begränsad till färdigpaketerade varor eller manuell ihopplockning av matkassen.  

Framtidens betalning i Italien med terminaler är redan vanliga i Sverige. Däremot tror jag att kundvärdet är högre i Italien då de Italienska kassörskorna är oerhört mycket långsammare  än i Sverige. För den som så önskade gick det även att lägga kassarna i lådor och beställa hemkörning från DHL. 

Vinmuseum med 1300 sorters vin och 0 skyltar med relevant information. Min erfarenhet av Italien är att de har en förkärlek för storslagna gester såsom att skicka upp vin i rymden med sin första astronaut. Men att dessa gester väldigt ofta saknar verkan (vinet smakade likadant) eller främst irriterar den som ska beundra gesten (som när jag får lägga en dag på Världsutställningen då konferensdelen endast bestod av 2 h löst pladder).

Coca Colas utställning om återvinning var oerhört välbesökt och även om det nog snarare var varumärket som drog så är det tydligt att pantsystem är någonting som kommer att växa. Vilket gynnar det norska bolaget Tomra Systems som Stockman har skrivit om på sin blogg och har Latour som huvudägare. En lustig sak som jag även noterade var att Coca Cola dominerade utställningen totalt och fanns i sortimentet i varje matstånd och drickakyl utom hos den amerikanska utställningen där de hade Pepsi.

Även om det i Europa främst handlar om kris i jordbruket så har länder såsom Marocko och Mauretanien gjort stora och framgångsrika satsningar på sin matproduktion. Vilket behövs för att föda en allt större och rikare befolkning. Att fotografera skyltar är ganska trist men det bör även nämnas att över 50 % av all havsmat i USA nu kommer från odlingar snarare än vildfångst.

Marockos kryddträdgård som luktade fantastiskt. Sverige lös däremot med sin frånvaro vilket är förvånande med tanke på hur mycket pengar  som vi lägger på projekt såsom "Matlandet Sverige" vilket passar perfekt på den här typen av utställning.
 På det stora hela är mitt främsta intryck att den globala IT-mognaden börjar bli mycket hög och att integrerade system som detaljstyr produktionen optimalt är den lösning som man ofta väljer för att lösa problem oavsett om det handlar om shopping eller vattenransonering. Sverige har länge varit ledande på området och jag hoppas verkligen att vi kan fortsätta rida på vågen så länge som möjligt. Kvalitetsmässigt är det en stor skillnad på paviljonerna och det är tydligt att även små centralasiatiska länder nu har tagit ett enormt tekniksprång. Nästa steg blir förhoppningsvis att samma sak sker de lite svagare Afrikanska länderna men Nordafrika, Kenya och Angola hade redan på den här utställningen ett formspråk som visar att man kommit långt med digital design och ett användarcentrerat tänkande i utformningarna.

3 kommentarer:

  1. Tack för resereportaget! Hade Sverige någon paviljong?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inget av de nordiska länderna hade en paviljong vilket var lite tråkigt. Personligen är jag lite kluven till det hela. Kvalitetskraven för att synas och skapa bra PR är ganska höga för industriländer så det skulle nog ha kostat en del att ställa ut. Men samtidigt bränner vi en hel del pengar på turistsatsningar och "Matlandet Sverige" vilket är projekt som känns direkt kopplat till den hör typen av utställning.

      Radera
  2. Tack för en bra spaning. Rolig läsning.

    SvaraRadera