Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

torsdag 8 januari 2015

Tescos lanserar sparplan och jag har köpt aktier i Sainsbury

Tescos högkvarter, New Tesco House i Cheshunt som stängs i samband med sparplanen. Foto av Gordon Joly, för mer information se Wikimedia.


Både Sainsbury (+7,45 %) och Tesco (+14,6 %) gick mycket bra idag vilket beror på positiva nyheter i samband med Tescos handelsrapport och presentation av sparplaner vilket Defensiven har skrivit om. Uppgången sammanfaller även med att jag nu handlat färdigt i Sainsbury och snittpriset på mina ADR-papper (ADR papper är ett sätt för mig att kringgå höga courtagekostnader, läs mer här) landade på motsvarande 15,84 USD vilket är en bit högre än dagskursen omkring 15,23 USD (-3,9 %).

Däremot kommer jag att vänta lite med inköp av Tesco efter uppgången eftersom jag är förvånad över att ett så litet åtgärdspaket (jämfört med spekulationerna) ger så positiv respons på börsen.


  • Matt Davies rekryteras från Halfords (kedja som säljer bilar, cyklar och tillbehör) för att bli ny chef för Storbritannien. Han har mycket gott rykte när det gäller att förbättra arbetsmiljön och moralen hos de anställda.
  • Tescos högkvarter i Cheshunt stängs och verksamheten centraliseras till Welwyn Garden City där man sedan tidigare har central administration med större utvecklingsmöjligheter än i Cheshunt.
  • 43 butiker (varav ca 20 Tesco Express) stängs. Antalet butiker minskar därmed med 1,3 %
  • 49 butiksetableringar avbryts, majoriteten av dessa är av storformatet "Tesco Extra", ett tjugotal etableringsprojekt kommer att fortgå som planerat.
  • Kostnader ska minska med £250m till en engångskostnad av £300m.
  • Nya anställda kommer ej att omfattas av Tescos generösa pensionsavtal.
  • Streamingtjänsten Blinkbox säljs till TalkTalk. Blinkbox förlorade 2013 £18,5m vilket motsvarar ca 1 % av Tescos vinst.
  • Prissänkningar på i genomsnitt 26 % för 380 populära varumärken.
  • Goldman Sachs anlitas som konsulter för en försäljning eller IPO av Tescos analysföretag Dunnhumby som omsätter £500m och bidrar med ca £100m i vinst per år till Tesco. 
  • Tescos huvudutdelning för året ställs in.
  • Investeringstaken skall minska från £2100m till £1000m vilket motsvarar vad man tidigare delat ut per år.

Källor: the Telegraph och Retail Week (klicka på länkarna för fullständiga artiklar).

Reformprogrammet påverkar alltså inte balansräkning i någon större utsträckning vilket är oroväckande då Tescos kreditrating ligger på gränsen till skräpstatus (artikel) och det verkar snarare vara att försäljningstappet minskar som investerarna tagit fasta på om man får tro de analytiker som the Telegraph och the Guardian pratat med.

Totalt föll försäljningen i jämförbara butiker med 2,9 % under den 19-veckorsperiod som omfattar julhandeln vilket är bättre än förväntat och klart bättre än föregående period då försäljningen minskade med 5,4 %. En kraftig faktor verkar dock vara julhandeln som gick bra och endast minskade med 0,3 % tack vare att man i Storbritannien gärna "byter upp sig" i prisklass och varumärken i samband med stora högtider.

Jag är därför ganska negativ till rapporten som helhet. "Convencience stores" är det största tillväxtsegmentet för butiksförsäljning och det är därför oroväckande för Tesco att det är en oproportionerligt stor andel Tesco Express som stängs ned. Det här stämmer även överens med min Lynchning by proxy där släkt och vänner har beskrivit Sainsburys butiker som mycket bra medan Tesco Express har stora brister i sortimentet med ett alldeles för stort fokus på färdigmat och snacks.

Ska man lyfta fram något positivt är det som jag ser det den minskande investeringstakten. Alla de stora kedjorna har bränt rejäla summor på expansion samtidigt som marknaden varit stillastående. En ökad butikstäthet i kombination med intensiva rabattkampanjer har drivit fram ett nytt beteende där kunder besöker fler butiker men handlar mindre i varje enskild butik och då främst rabatterade varor vilket urholkar lönsamheten trots hög kundtillströmning. Minskat fokus på att stjäla varandras kunder samtidigt som "rabattjägarna" överlåts åt Lidl och Aldi är därför enligt mig det absolut viktigaste för att investeringar i Tesco eller Sainsbury ska kunna bli framgångsrika.

Tillägg

Förutom vad Tesco redogör i strategiplanen är det intressant att tänka på vad som inte gjorts. I krisbolag är det mycket vanligt att tillträdande VD städar stenhårt och skriver ned osäkra tillgångar vilket vi sett i både Sainsbury och här hemma i bland annat Swedbank. Det fanns stora förväntningar på att Dave Lewis skulle göra detsamma i Tesco men han verkar ha valt att inte utnyttja den möjligheten. Vilket är oroväckande då det rationella hade varit att eliminera dessa från balansräkningen så fort som möjligt. Det här beror antingen på att Tescos tillgångar är korrekt värderade, eller på att man är rädd för att få ett nedgraderat kreditbetyg vilket skulle öka bolagets räntekostnader. Givet Tescos historik och aggressiva bokföring lutar jag åt det senare vilket är oroväckande inför framtiden.

Positivt är däremot att Dave Lewis har skickat ut ledningen på arbete ute i butiksnätet. I ledningspositioner är det lätt att tappa kontakten med den dagliga verksamheten och vid nedskärningar tappar många överblicken då de främst kämpar för sina egna revir. Genom att få cheferna närmare basverksamheten blir det både svårare för dem att blunda för verkligheten och lättare för dem att  hitta argument som rättfärdigar deras ansvarsområden av skäl som faktiskt gynnar affärsverksamheten.

3 kommentarer:

  1. Ojdå. det gick fortare än väntat:

    Moodys sänker Tescos kreditvärdering.
    http://www.reuters.com/article/2015/01/08/tesco-moodys-ratings-idUSL6N0UN3VE20150108

    SvaraRadera
  2. Tack för en bra sammanfattning! Ja, 15% upp på den informationen var lite förvånande. Och andra sidan gick Tesco's aktie så otroligt dåligt under 2014, man fick betala 333 GBP så sent som 1 Jan 2014, så det kanske inte behövdes mycket till positiv information för att handla upp aktien. Dunnhumby kommer nog att säljas till Private Equity, och till ca P/e 20 ger ca 2 Miljarder Pund. Tillsammans med slopad utdelning, minskade overheadkostnader, minskad CAPEX är det en början till att stärka balansräkningen. Men det behövs nog något mer. Det finns stotra tillgångar i fastigheter i Tesco som helhet, men jag vet inte om det finns något realistiskt sätt att "ta fram" dessa givet bolagets affärsmodell.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite förvånad över hur Tesco har lyckats hamna i den här situationen. Jag har lite svårt att se hur konkursrisken ska kunna vara överhängande men deras låga rating gör lånen dyra vilket är en onödig kostnad i en lågmarginalbransch.

      Dessutom är det precis som du säger svårt att likvidera deras fasta tillgångar på ett bra sätt.

      Radera