Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

onsdag 14 januari 2015

Aktiepub och inköp av aktier i Vardia Insurance Group



Årets första aktiepub genomfördes igår och jag lärde mig en hel del nytt och är som vanligt tacksam för att Gustav har tagit det här initiativet.

Ett av många samtalsämnen igår.
  • Jag har fått verifikation på att Vardia försäkringar håller bra priser till bra kunder. Problemet är helt enkelt att min umgängeskrets antingen har för få skadefria år eller kör för spännande bilar.
  • Instruktionen för att lämna en De Havilland Vampire bestod i att trimma planet nedåt, vända planet upp och ned, lossa glashuven och till sist släppa styrspaken. Jag hoppas verkligen att dagens stridspiloter uppskattar hur arbetsmiljön har förbättrats.
  • Vardia försäkringar behandlar inte sina kunder signifikant mycket sämre än andra bolag. Dessutom har de en mer proaktiv kundrelation än många andra försäkringsbolag vilket leder till ganska nöjda kunder.
  •  Jag fick äntligen träffa Aktiestolpen och vi diskuterade både Vitec och hur man optimerar intäkterna på en offentlig upphandling vilket tidigare diskuterats i bloggsammanhang (länk).

Dessutom bekräftades en hel del gamla åsikter (Avanza är fantastiskt, Starbucks är fantastiskt och folk blir lätt snurriga när jag brinner iväg och börjar diskutera konsumentbeteende och kundrelationer inom Brittisk livsmedelshandel).
  
Den långsiktiga kontentan är dock att jag köpt på mig en post aktier i Vardia Insurance Group för 26,5 kr/st. För den som vill grotta ned sig i siffror bakom caset rekommenderar jag främst Aktiefokus långa serie av inlägg som skulle bli en riktig kioskvältare bland försäkringsintresserade om den gavs ut i bokform. Samt Ruters och Ägamintids kortare uppdateringar om bolaget.

Caset i korthet

Vardia Insurance Group är i princip en investering i en kundstock bestående av försäkringskunder. Inom branschen brukar man räkna med att en kund byter försäkring vart femte år och den årliga förnyelsegraden på olika försäkringstyper ligger på mellan 75 och 90 % där Vardias förnyelsegrad på 85 % får betecknas som godkänd men inte strålande.

Vardia är ett litet bolag där de fasta kostnaderna slås ut på ett jämförelsevis litet antal kunder samtidigt som säljstyrkan är överdimensionerad jämfört med antalet säljare som krävs för kontinuerlig drift. Det här i kombination med en försiktigt förvaltad investeringsportfölj (räntespar) innebär att Vardia har en cost ratio (24 %) klart över genomsnittet och att man i dagsläget inte gör vinst. Däremot kan det för ett större bolag vara av intresse att förvärva Vardias kundstock och driva den med lönsamhet genom det egna bolaget. Den nedre gränsen för Vardias värde sätts alltså av vilket pris bolagets kondstock betingar om ett större försäkringsbolag beslutar sig för att köpa upp Vardia.


Bilden hotlinkad från ett av Kennys eminenta inlägg om den nordiska försäkringsbranschen.


Förhoppningsvis kommer man att kunna uppvisa ett positivt kassaflöde under 2015 och om inte förnyelsegraden inte sjunker drastiskt bör man inom kort även bli lönsamma då de fasta kostnaderna slås ut över en allt större mängd intäkter vilket utgör det positiva scenariot.

Jag har funderat på att investera i Vardia sedan i somras och det är främst tre riskfaktorer som jag har utvärderat.
  • Att Vardias telefonförsäljningar lurar kunder genom att man smickrar dem genom att påstå att de är ”lågriskkunder” och kan få ett bra pris. Men egentligen har medelmåttiga eller höga priser och siktar in sig på lata kunder.
  • Att Vardias försäkringsreglerare är överdrivet tuffa vilket på sikt förstör bolagets varumärke och får partners att dra sig undan.
  • Att befintliga konkurrenter tar till sig av Vardias syn på riskhantering samtidigt som de drar nytta av sin högre kostnadseffektivitet och erbjuder bättre villkor till lågriskkunder.

Jag har nu tagit del av tillräckligt många försäkringserbjudanden för att ha verifierat att Vardia verkligen har bra erbjudanden till rätt kunder. Av de personer jag träffat inom försäkringsbranschen finns det inte heller någon särskild kritik mot Vardias utbetalningar, det finns alltid missnöjda kunder men det skiljer sig inte från branschen som helhet i någon större utsträckning.

Den tredje punkten är en mer svåranalyserad fråga och påverkas kraftigt av att man tar höga personalkostnader idag i utbyte mot långsiktiga premiumintäkter. Min uppfattning (och stora chansning) är dock att den interna ineffektiviteten i stora försäkringsbolag (filosofiskt inlägg på temat) gör det osannolikt att de konkurrenterna beslutar sig för att agera förrän Vardia vuxit tillräckligt för vara konkurrenskraftiga rent kostnadsmässigt.

Dessutom påverkar en annan faktor försäkringsbolagens utrymme för att konkurrera med Vardia om Vardias målgrupp. Traditionellt finns det nämligen en ovilja att ägna sig åt en överdrivet noggrann profilering av försäkringskunder. Det är helt enkelt en känslig fråga och rent ekonomiskt ser man det därför som bättre att ha många kunder och låga kostnader än att ha en högre andel kostnader men betala ut mindre pengar till högriskkunder som står för en oproportionerligt stor andel av skadefallen.

Vardia bryter mot den här normen genom att definiera stora kundgrupper som ointressanta. Man bryr sig helt enkelt inte om ifall kunden är en stressad småbarnsförälder som varje år kör sin överlastade Volvo XC90 med friktionsdäck på E4:an i 160 km/h mellan bostaden i Stockholm och en fjällstuga i Åre oavsett väder (dålig kund). Eller om kunden nöjer sig med att glida runt inom tullarna på Kungsholmen (bra kund).

Man nöjer sig helt enkelt med att definiera båda kunderna som ointressanta utifrån bilen och istället fokusera på andra kundsegment med mycket låg sannolikhet att vara involverade i olyckor. För de stora försäkringsbolagen innebär det här problem eftersom man är beroende av stora volymer för att behålla sin lönsamhet. Prisdifferentiering mellan kundgrupper i Sverige kan med andra ord mycket väl komma att öka vilket minskar Vardias konkurrensfördelar men det kommer att ta lång tid då inget bolag vill tappa marknadsandelar.

Det kan tyckas lite tråkigt att ytterligare en aktieblogg hoppar på samma tåg men jag har gått igenom fallet och det ser onekligen väldigt bra ut även om det känns konstigt att så många småsparare ser samma sak medan aktiemarknaden ignorerar bolaget (gigantisk varningsflagg i mina ögon).

Men jag fokuserar på bolag och marknaden får sköta sig själv även om jag just nu känner mig som 2:34 in i den här låten.

4 kommentarer:

  1. Råkade ut för ett stolpskott till försäljare hos dem. De ringde upp mig (trots att jag är med i Nix) men jag var på vänligt humör så de fick räkna på försäkringspremier och de visade sig vara billigare på både bil och hus så jag tecknade försäkringarna. När jag väl fick försäkringspappren så var fastighetsbeteckningen på något som inte ens var i samma kommun, och bilen hade förvisso rätt registreringsnummer, men försäkringstagare var någon helt okänd person. Kändes som ett dåligt omen, så jag nyttjade ångerrätten och gick tillbaka till mitt gamla bolag.
    Företaget är förhoppningsvis bättre än försäljaren, men jag låter mina pengar vara på andra ställen så länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det var en hyffsad miss men skönt att de åtminstone är billiga.

      Gällande NIX gör Vardia en lite småful grej då de har partners såsom Mekonomen och Kundkraft. Eftersom dessa har en etablerad kundrelation kan man sälja tilläggstjänster även till NIXade personer.

      Själv säger jag rakt av nej till alla som vill sälja på telefon så känns lite konstigt att ha aktier i ett företag beroende av försäljningsmetoden.

      Radera
  2. Ja det var väldigt trevligt och roligt att få ett ansikte på många bloggkollegor.
    Hoppas det blir fler gånger. Vardia är onekligen lockande, Kenny har lyckats bra med att väcka intresset. Med vänlig hälsning

    SvaraRadera