Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

tisdag 9 september 2014

Varning för Brookfield och andra Limited Partnerships du kan handla på amerikanska börser

Notering: Observera att det här inlägget är skrivet 2014 och verkar vara inaktuellt. Just nu håller jag på och gräver i om det beror på att Skatteverket förändrat sin praxis eller om man beslutat att Kanadensiska LPs är annorlunda än Amerikanska. 

Notering 2: Efter kontakt med Skatteverket hänvisar Skatteverket till ett nytt ställningstagande från 2015 där man anger att "Om det däremot är fråga om en i utlandet delägarbeskattad juridisk person som hör hemma i en stat utanför EES där delägarens innehav inte ger möjlighet att medverka i ledningen och kontrollen (d.v.s. ingen direktinvestering) får delägaren välja att bli beskattad i inkomstslaget kapital (i stället för inkomstslaget näringsverksamhet) enligt bestämmelsen i 13 kap. 4 § IL om det är fördelaktigare.". För den som vill göra en liten extra läxa rekommenderar jag att läsa mitt inlägg, Skatteverkets två ställningstaganden och den självsäkra kommentaren från en anonym individ år 2018 för en tämligen klockren stilstudie i Dunning-krugereffekten som Phantas skrivit om.

Jag fick tips om Brookfield renewable power och Brookfield Infrastructure Partners vilket är två kanadensiska bolag med en attraktiv investeringsportfölj och hög direktavkastning. ”Reneweables” är ett modeord som man alltid bör vara skeptisk mot i okända bolag. Men just Brookfield renewables ser riktigt attraktivt ut då de gör stora investeringar i befintliga vattenkraftverk vilket är världens bästa energikälla både ekonomiskt och miljömässigt.

Tyvärr drivs bolagen i form av Master Limited Partnerships vilket med svensk terminologi är en hybrid mellan aktiebolag och kommanditbolag. Bolagen får ägas i Investeringssparkonto men utdelningar ifrån bolagen beskattas som näringsverksamhet medan försäljningsintäkter (eller kostnader) av värdepappret beskattas precis som en aktie. Gustav (han med aktiebloggen) varnade mig för den här problematiken för Amerikanska bolag men uppenbarligen finns samma problematik i Kanada. Avanza har löst problemet genom att helt enkelt inte tillåta Master Limited Partnerships hos sina kunder då beskattningsfrågan var osäker, men jag vet att åtminstone en kille på Flashback äger aktier i ett Master Limited Partnership och därför tog jag kontakt med Skatteverket för att få ett klargörande i frågan.

Grundläggande skattejuridik

För att förstå varför det kan gå så fel måste man först förstå hur skattelagstiftning och Skatteverket fungerar. Jag tycker väldigt bra om Skatteverket då de i allmänhet är mycket hjälpsamma men de är långt ifrån ofelbara och allvetande. Rent teoretiskt finns det en oändlig mängd av värdepapper där reglerna skiljer sig från svensk praxis och i sådana lägen är det Skatteverkets uppgift att tolka lagen i syfte att beskatta dem på rätt sätt. Om man motsätter sig Skatteverkets tolkning kan man överklaga till domstol men i det här fallet tror jag varken det är kostnadseffektivt eller sannolikt att det ska bli framgångsrikt.

När en tolkning antagits av Skatteverket kallas den ett ställningstagande och för investeringssparkonton togs ett sådant ställningstagande för Master Limited Partnerships 2013 (se kapitel 4.9). I ställningstagandet beskriver man Master Limited Partnership (MLP) som en Amerikansk företeelse och att de kan handlas på New York Stock Exchange och NASDAQ men nämner ingenting om att partnerskapen även förekommer i Kanada och kan handlas på Torontobörsen.

Med tanke på hur svårt det är att hålla koll och med den automatisering som finns i systemen är det därför inte förvånande om någon bank råkar släppa igenom ett MLP och beskattar det precis som andra värdepapper. Problemet är att det alltid är du som privatperson som ansvarar för att betala in korrekt skatt och det innebär att det är du som kommer att få betala för misstaget om det någonsin uppdagas.

Hur Master Limited Partnerships beskattas

Enligt Skatteverkets ställningstagande innebär MLP:s hybridställning att handel med värdepappret och utdelningar beskattas på två olika sätt. I praktiken innebär det att:

1)      Själva värdepappret är en investeringstillgång, det innebär att du får äga den i en ISK, att innehavet beskattas precis som i en ISK och att om du äger den i vanlig depå så får du skatta (eller få skatteavdrag) för skillnaden i försäljningspris jämfört med inköpspriset.
2)      Utdelningen är dock egentligen inte en utdelning utan en vinsttilldelning från ett kommanditbolag vilket innebär att utdelningarna beskattas som passiv näringsverksamhet.

Sammantaget är det här en gigantisk nitlott för svenska aktieägare. Skatten på näringsverksamhet är nämligen satt för att motsvara vad företag och anställda får skatta. Det innebär alltså att du först måste betala egenavgifter (ca 25 % om du inte aktivt bedriver verksamhet) och därefter betala inkomstskatt på det kvarvarande beloppet (Verksamt.se skriver bra om näringsverksamhet här).

Det här innebär att den totala skattekostnaden på utdelningar från ett MLP blir minst 50 % och att du måste ta upp intäkten som inkomst från näringsverksamhet i din deklaration oavsett om du äger aktien i investeringssparkonto eller inte.

12 kommentarer:

  1. tack før matnyttig info! Jag har længe varit nyfiken på MLPs men inte orkat sætta mig in i skattefrågan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick nästan dåligt samvete när jag pratade med handläggaren på Skatteverket. Det krävdes stöd från experterna på internationell beskattning för att hitta ställningstagandet.

      Radera
  2. Rätta mig om jag har fel, men Brookfield Asset Management Inc. (BAM) är väl ett "vanligt" bolag? Det är holdingbolaget som sköter fövaltningen i bolagen i Brookfieldsfären. Håller med dig att det är synd att MLPs i princip inte går att investera i, jag hade gärna ägt t.ex. Brrokfield Infrastructure Partners. Men jag funderar på att köpa aktier i BAM.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är du som får rätta mig =).

      Det blir tyvärr en del namnfel eftersom jag ofta skriver inlägg utan uppkoppling och sedan laddar upp när jag kommit fram. Har rättat nu.

      Radera
  3. Jag fick en fråga via mejl om REITS och min uppfattning är att för småsparare blir det 15 % källskatt precis som aktier:

    På sådan
    utdelning har kä
    llskatten begränsats till 15 %. Om utdelningen
    betalas av en REIT gäller dock denna begränsning till 15 % endast
    om den som har rätt till
    utdelningen är en fysisk person som inne-
    har mindre än 10 % av en REIT.

    Se sida 72: http://www.skatteverket.se/download/18.5fc8c94513259a4ba1d800026183/Am..

    SvaraRadera
  4. Bra inlägg tur att jag hållit mig borta.

    Ernesto

    SvaraRadera
  5. Kan man köpa MLP i Kapitalförsäkring och klara sig från problem med Skatteverket ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen aning. Ringa gärna och kolla men jag misstänker att det skulle ge internetbanken en viss administrativ huvudvärk =).

      Radera
  6. Hur tror du att ETFer som innehåller MLPs beskattas. Direktavkastningen kommer ju från ETFen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du innehar en fond, t.ex. en ETF-fond, som innehåller MLP:er, innehar du inte själv några MLP:er. Då beskattas du förmodligen istället enligt vanliga skatteregler för fonder. Samma om du skulle råka ha aktier i ett vanligt bolag som råkar inneha MLP:er. Däremot kanske fonden får betala någon skatt för innehavet av MLP:er.

      Rätta mig om jag har fel, men jag har uppfattat det som att man varken beskattas på reavinster eller utdelning utan att man istället betalar skatt på sin andel av MLP-bolagets vinst. Om man förvarar aktierna i MLP-bolaget på ett investeringssparkonto, måste man utöver MLP-skatten även betala ISK-skatt på aktierna, men har man aktierna på ett vanligt konto betalar man bara MLP-skatten, d.v.s. det är mycket bättre att ha aktierna på ett vanligt konto istället för ISK. MLP-bolaget för bokföring enligt amerikanska (eller kanadensiska) skatteregler. Kan man bara kopiera siffran i MLP-bolagets årsredovisning och föra in den i deklarationen, eller måste man räkna om hela bokföringen enligt svenska skatteregler? Kan man använda amerikanskt/kanadensiskt budgetår (börjar när som helst under året), eller måste man räkna om hela bokföringen till svenskt budgetår för privatpersoner (börjar 1 januari)?

      Hur beskattas MLP-bolag om man stoppar in aktierna i en kapitalförsäkring? Kan man kringgå skatteproblematiken i så fall i och med att det då är ett försäkringsbolag som innehar aktierna, eller beskattas MLP-bolag även på konstigt vis om företag innehar aktier i dem?

      Är det inte även så att USA:s skatteverk anser att den utländska källskatten är 15 % på vanliga aktiebolag men 30 % på MLP-bolag?

      Radera
  7. Vet inte vad du mumlar om att om du har Brookfield på en ISK att du skulle drabbas av 50% skatt. Det dras 15% utländsk källskatt inget annat. Den får du även avräkning för i deklarationen. Huvudregeln så beskattas ISK enbart genom att beräkna fram en schablon intäkt, skatteverket skiter vad du får för inkomster i själva ISK.... herregud vilka amatörer som som skriver på bloggarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har svarat på ett inlägg från 2014 då den senaste informationen från Skatteverket var att det inte ens var säkert att det var tillåtet att äga ett MLP via en ISK. (se t.ex: https://www.skatteverket.se/download/18.8dcbbe4142d38302d77390/1387545385851/St%C3%A4llningstagande+2013.12.2o.pdf).

      Radera