Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

måndag 8 september 2014

Marginaler och avkastning, nyckeltalsstudie av detaljhandelsföretag del 4.



Jag har fått fullt upp på jobbet och det blir även väldigt hackigt med de olika delarna av nyckeltalsanalysen. Därför kommer jag att ändra sättet jag skriver analysen på och varje delmoment får därför lite mer en karaktär av dagboksanteckning och sedan fokuserar jag på en slutanalys där jag knyter ihop allting. Jag vill även passa på att tacka den anonyma läsare som påpekade att Kesko var näst bäst och inte fjärde bäst gällande soliditeten vilket nu korrigerats.

Analysen ser dessutom ut att ha nått ett jämviktsläge då vi med hjälp av föregående rankingar får en ganska god bild av vilka bolag som kommer att klara sig bäst. I princip kan man säga att de bolag som har en god omsättningsökning även har ökat sitt egna kapital och gjort detta med en relativt hög avkastning på det investerade kapitalet.


Medel rörelsemarginal Medelavkastning eget kapital Medelavkastning totalt kapital
Koninklijke Ahold 4,3% 21,0% 8,4%
Whole Foods Market 5,4% 11,1% 7,4%
Target 7,0% 16,8% 5,8%
Walmart 5,9% 21,9% 8,4%
Shoprite 5,3% 32,3% 11,4%
J Sainsbury 3,9% 11,3% 5,0%
Kesko 2,8% 7,5% 3,9%
Tesco 7,6% 10,9% 3,6%
Carrefour 1,8% 9,3% 1,6%
Metro AG 2,5% 5,8% 1,0%


På temat kapitaleffektivitet har jämförelsen två stora stjärnor, Shoprite och Walmart. Koninklijke Ahold går tack vare försäljningen av ICA jämt ut med Walmart men exklusive försäljningseffekten ligger Ahold på ca 17,3 % avkastning på eget kapital (trea) och 6,4 % på det totala kapitalet (fyra) vilket är en aning sämre men ändå nivåer som ger dem en plats i den absoluta  toppen bland koncernerna.



Walmarts förmåga att hålla nere sina kostnader avspeglas alltså även i bokföringen då man för varje krona som investeras kan generera mer omsättning och vinst än konkurrenterna.

En annan ljuspunkt är Tesco som har en jämförelsevis hög rörelsemarginal vilket gör dem väl rustade för ett eventuellt priskrig i Storbritannien. Kassaflödesmarginalen har de senaste två åren sjunkit (från 7 % till 4,4 %) men även om Tescos marginaler sjunker finns det alltså gott om utrymme för att priskriga utan att göra förlust. Den stora frågan är alltså hur mycket som är rimligt att betala för Tescos framtida vinster... Bolaget lär finnas kvar men frågan är med vilken lönsamhet.

2 kommentarer:

  1. Tack för en bra serie inlägg om detaljhandelsföretag. Mycket uppskattat. Fast inte av min fru som tyckte att vi skulle investera i Carrefour eftersom vi uppskattar att handla där när vi är i Frankrike. Carrefour har det onekligen väldigt tufft. Ska bli intressant att se om de klarar att vända skutan med problemen med hypermarkets, dåliga marginaler utomlands och krisen i sydeuropa som är deras hemmamarknad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar och jag är också lite förvånad över Carrefours problem. Det är min favoritbutik också och jag har handlat där i Polen, Frankrike, Italien och Belgien så det känns konstigt att de kan vara så bra och ha sådana problem. Jag var fullkomligt oförberedd på det när jag påbörjade analysen..

      Radera