Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

torsdag 19 december 2013

Vitec, mäklaraffärer och en ny blogg

Inom mäklarbranschen sker det just nu stora förändringar då branschettan Fastighetsbyrån köper upp branschtvåan Svensk fastighetsförmedling.

DI.se rapporterar att den nya jätten totalt kommer att ha ca 35 % av marknaden men det verkar som att man i pressmeddelandet valt en så låg siffra som möjligt för att undvika anklagelser om oligopolbildning. För den som vill ha en noggrannare analys av marknaden föreslår jag därför Karin Fribergs blogg där hon skrivit om marknadsandelar här och om affären här. Jag har även lagt till henne till blogglistan även om jag egentligen försöker hålla blogglistan fokuserad på värdeinvesteringar. Men eftersom jag anser att alla med intresse av bostadsköp och/eller Vitec bör läsa bloggen får hon en plats ändå.

Personligen ser jag nackdelar för Vitec i och med affären då antalet potentiella kunder minskar. Men samtidigt misstänker jag att affären kommer att ställa till en sådan oreda på mäklarmarknaden att det gynnar ett stabilt företag som Vitec gentemot de andra konkurrenterna. Mäklarsamfundets nya system Mspecs lär åtminstone få svårt att få kunder då många mäklare redan nu anser att Fastighetsbyrån blivit för mäktigt då de direkt kontrollerar hälften av Hemnet samtidigt som de är den absolut största aktören inom Mäklarsamfundet.

Den nystartade bloggen Småbolag&Undantag har räknat lite på hur Vitecs resultat kan påverkas av affären och jag tycker att bedömningen ser rimlig ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar