Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

lördag 27 april 2013

Lynchning: Truworths


En av de bloggar jag tycker är roligast att läsa är Gustavs aktieblogg som specialiserat sig på bolag med hög utdelning och intressanta branschpositioner. Däremot innebär min investeringsfilosofi att bolagen i allmänhet ligger utanför min investeringshorisont. Därför är jag nu mycket nöjd med att kunna presentera en Lynchning (bolagsanalys ur kundperspektiv) av Truworths som är en Sydafrikansk klädkedja med fokus på stora butiker i A-lägen och en fin expansionstakt i Afrika.

Konceptet har stora likheter med H&M och Zara men Truworths ursprung och geografiska läge innebär att man hittills inte konkurrerat direkt med H&M och Zara. Nyckeltalsmässigt såg bolaget bra ut när Gustav skrev om det (läs analysen här) och det som jag ser som den största frågan är huruvida Truworths tillväxt byggt på bristande konkurrens eller på om de kan förväntas fortsätta växa globalt och även bibehålla befintliga marknadsandelar när Inditex och H&M börjar bryta sig in på marknaderna.

Truworths profil och ställning

Det jag gillar mest med H&M är att min fru inte tycker om kedjan men ändå ofta köper kläder där eftersom pris och utseende ofta gör det svårt att tacka nej. Mitt spontana intryck när jag först läste om Truworths var att Truworths skulle ha ungefär samma ställning men på andra marknader.

Efter att ha besökt the North Mall i Polokwane och pratat med flera Sydafrikaner är det däremot tydligt att de har mer premiumprofilerade kollektioner än H&M/ZARA. Jämfört med svenska förhållanden skulle jag vilja beskriva butiken som en hybrid mellan H&M och MQ. Sydafrikanerna var även stolta över varumärket på ungefär samma sätt som vi svenskar gärna ser lite smånöjda ut när IKEA kommer på tal. I övriga Afrika tror jag även att det Sydafrikanska ursprunget ger en viss draghjälp då landet har en stark ställning i regionen både som politisk och kulturell maktfaktor.

De kläder som säljs hos Truworths säljs under egna varumärken. Men man har varit mycket duktiga på att differentiera varumärkena och har till och med avskilda delar i butiken för de varumärken som ska ses som mer premium.

Prismässigt ligger majoriteten av sortimentet på 300-600 Rand (210-420 SEK) där T-shirts ligger på 200-300 Rand (142-210 SEK), byxor på 300-400 Rand (210-300 SEK) medan fina klänningar och tröjor ligger omkring 600 Rand (420 SEK). Som outliers har man även en del linnen och t-shirts för 150-300 Rand och kavajer som kostar 1000 Rand (710 SEK). De billigaste kläderna jag hittade i gallerian fanns hos konkurrenter såsom Edgars och ”Pick and Pay” där de billigaste tröjorna kunde kosta så lite som 79 Rand (56 SEK) men hade en kvalitetskänsla i nivå med New Yorker (vilket innebär låg kvalité).

Översatt till svenska priser är de här priserna låga och kvalitetsmässigt kändes tygerna tjocka och stabila jämfört med kläderna från Zara eller H&Ms lågprissortiment. Däremot verkar man precis som H&M har förtvivlat svårt att få fram bra jeans och stilrena kavajer.

Rent praktiskt innebär det här att jag ser Truworths som ett starkt bolag som kan bibehålla rörelsemarginalen även om Zara eller H&M börjar etablera sig på Truworths hemmamarknader. Baserat på personlig tycke och smak tror jag dessutom att Truworths med nuvarande kvalité och prisnivå skulle kunna etablera sig i Europa med framgång trots den hårda konkurrensen som drabbat Espirit och Kappahl.

Jag kände inte igen någon av butikskedjorna i gallerian vi besökte men trots det skulle jag säga att skillnaden mellan en Sydafrikansk galleria och en Svensk galleria är mycket liten. Det finns ungefär samma nischer och priserna är inte heller så olika. Därför tycker jag det är ett styrketecken av Truworths att man kan sälja kläderna som ett premiumvarumärke. Däremot skulle det vara intressant med en nyckeltalsuppdatering av Truworths då valutan fallit med ca 30 % under det senaste året vilket bidrar till att priserna blir låga för en svensk. Jag har inte tagit mig tid att beräkna påverkan av moms (14 %) och personalkostnader men om Truworths lämnar Q1 med goda marginaler så har man definitivt en robust affärsmodell.

Butiksvandring


Som ni ser är entrén till Truworths mycket lik andra stora klädkedjor.

Någonting som däremot förvånade mig var att man valt en tydligt Europeisk profil på sina skyltdockor. Rent praktiskt tycker jag att det här verkar osmidigt eftersom färgmatchning mellan hud och kläder är en viktig komponent. Men antagligen är jag lite för mycket ingenjör i den här frågan då skyltdockor handlar om att positionera kläderna i linje med ett ideal än att faktiskt visa hur de ser ut. Eftersom en stor andel av kvinnorna i Afrika bleker sin hy kan jag även tänka mig att resultatet blir jämförbart med när H&M kör sina annonskampanjer med en pepparkaksbrun och pinnsmal baddräktsmodell. Jag förstår inte varför det fungerar på det här sättet. Men om man jämför H&M/Zaras framgång med hur Kappahl brutalslaktats så är det någonting jag får acceptera. Damkläder säljs på extrema ideal, inte på kundernas förmåga att relatera till skyltdockor och modeller.





Jag tycker inte om att ta bilder på människor men jag smög iväg en bild som ger en ganska bra bild av hur den genomsnittliga Truworthskunden ser ut för att illustrera skillnaden.




Herravdelningen är bland de största jag sett och kläderna djärvare än vad vi har i Sverige. Vissa av kläderna är ganska smaklösa men det är tydligt att man anpassat modet efter hudfärg och gärna arbetar med djärva färger i mörkgrönt och lila vilket blir väldigt snyggt med mörkbrun hudfärg.

T-shirts och andra "avslappnade" kläder. Bikinibrudar och arroganta "statements" är populärare i Sydafrika än i Sverige men tyget är bra och det är lätt att kombinera med jackor och liknande.

Jeansen jag klagade på.


Daniel Hechter Paris var avdelningen för lite mer formella kläder och ett bra exempel på hur Truworths arbetar med att differentiera sina klädmärken. Det blir då naturligt för kunderna att betala lite mer och man kan erbjuda både professionella och mer avslappnade kläder i samma butik.



En T-shirt jag var lite sugen på att köpa nu när vi snart har fler ryska än svenska flygplan i luftrummet. Skulle ha kostat 250 rand (180kr) och bomullskvalitén var utmärkt. Tyvärr märks det ganska tydligt att min kroppsform inte riktigt stämmer överens med den kroppsform som kläderna är anpassade för (vi svenskar är klart kraftigare byggda än den svarta majoritetsbefolkningen i Sydafrika).


Slutsats

Jag gillar Truworths och om någon kan rekommendera en bra handelsplats så hamnar de på min bevakningslista.

15 kommentarer:

  1. Det ser väldigt tomt ut i butiken? Men jag gissar att du inte var där under rusningstid... Lynchning är ett intressant koncept och Lynchs böcker ligger på min bevakningslista, vilket betyder säkra kort att önska sig vid födelsedagar och julaftnar. ;-)

    Truworths utklassar ju både H&M och Zara när det gäller rörelsemarginal (dock ej bruttomarginal) vilket är fascinerande! Bolaget är dock mycket mindre, ungefär tio gånger lägre omsättning vilket motsvarar H&M eller Inditex kring mitten av 1990-talet. H&M:s och Inditex:s resor därifrån har varit otroliga och det ska bli mycket intressant att följa Truworths resa också.

    Frågan är om det inte är mer sannolikt att H&M/Inditex ger sig in i Sydafrika innan Truworths försöker ta sig ut till andra länder. Inditex har jag dålig koll på, de kanske redan är där? H&M har ju nyligen gett sig in i Chile vilket är deras första butik på södra halvklotet.

    Jag skulle vara betydligt mycket mer intresserad av Truworths om de gick att handla på en vettig handelsplats. Såvitt jag vet finns de bara på Sydafrikanska börsen vilket innebär megacourtage.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt inte läst någon bok av honom men gillar konceptet.

      Anledningen till att det är så tomt är att jag kombinerade lågtrafik med att jag aktivt undvek fotograferande av människor.

      I början på besöket var det i princip bara Truworths som hade besökare (en handfull) överhuvudtaget i gallerian. Det tog fart lite senare på kvällen och jag upplevde det ungefär som med H&M och Zara. Man ligger hela tiden lite högre än konkurrenterna i antalet besökare och man ser även fler genomförda köp.

      Min gissning är att du har rätt eftersom Truworths är långt ifrån färdigt med Afrikaexpansionen. Men jag oroar mig inte så mycket över det eftersom Sydafrika redan är en mogen marknad inom klädhandeln. Handeln är väldigt orienterad mot gallerior och det känns som att konkurrensen i dessa begränsade ytor är knivskarp.

      Radera
    2. Inditex öppna sin första Zara runt årsskiftet 2012 i Syd africa och har hittils fått upp tre butiker tot

      H/Andreas

      Radera
    3. Tack för den uppdateringen! Det är den här typen av små instick som gör bloggandet värdefullt

      Radera
  2. Hej!

    Fantastiskt roligt att läsa en "lynchning" av Truworths!

    De är aktiva i ganska många länder, som t.ex. Nigeria och Kenya, men Sydafrika väger såklart tyngst. Se länk 1 sid 19.

    Sifforna ser fantastiska ut. Utdelningsandelen är också mycket lägre än i H&M så risken för sänkning är väldigt låg. Möjliga svagheter är att många handlar på kredit och att konkurrensen ökar, se länk 2. Men antagligen är köpbeteendet så att du inte slutar handla på Truworths utan man går från butik till butik.

    Aktien går att handla i Berlin och Stuttgart, men tyvärr med dålig omsättning.
    Bäst av dem verkar Stuttgart vara. Courtaget är då relativt bra, men det blir svårt att göra affär och man måste räkna in "spreaden" i kostnaden, se länk 3. I Johannesburg blir courtaget annars 750 + växling via Avanza, så visst är det dyrt, men omsättningen är mycket god där och spreaden lägre.

    Ska se om jag kommer på fler kommentarer men jag börjar så här!

    Länkar:
    http://www.truworths.co.za/assets/investor/2012/Integrated_Annual_Report_2012.pdf
    Länk: http://www.moneyweb.co.za/moneyweb-international/big-global-fashion-houses-flock-to-sa
    http://markets.ft.com/research/Markets/Tearsheets/Summary?s=IUE:STU

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit smånöjd i flera veckor med att kunna leverera det här ;-).

      Tack för listan på handelsplatser också. Min ambition var inte direkt att göra ett köp när jag gjorde analysen men jag är så pass imponerad att jag är sugen trots courtageproblemen.

      Radera
  3. Verkar vara ett bra företag. Men om man inte kan ha aktierna i ett ISK så är det ett stort minus för mig =/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är den största stöttestenen för mig även om jag även behöver göra en egen nyckeltalsanalys.

      Radera
    2. Aktier på Frankfurtbörsen går utmärkt att ha i Avanza ISK, så det är inget problem eftersom den verkar finnas sekundärnoterad där. 250 spänn courtage tar Avanza för en telefonorder.

      Radera
    3. Utmärkt, får nog göra en analys av Truworths.

      Radera
  4. Lite länkar:

    http://www.bdlive.co.za/business/retail/2012/08/16/truworths-misread-trends-says-analyst

    http://www.moneyweb.co.za/moneyweb-industrials/truworths-to-use-cash-hoard-for-expansion-sales

    SvaraRadera
  5. marketfolly skrev om att korta Truworths idag.

    3. Short Truworths: Additionally, a former UVa student and former analyst at John Griffin's Blue Ridge Capital, Hoda Alibair, came up and presented a negative view on South Africa's lenient consumer credit policies.

    She highlighted that 66% of the GDP is from household expenditure and there's been a significant growth in unsecured lending and 76% of households are running at a 76% household debt to income ratio. So what's the best way to play this?

    She noted how the tendency would be to short the banks exposed to this (and we highlighted how Conatus Capital's David Stemerman said to short African Bank at the Ira Sohn Investment Conference).

    She instead looked for other plays on this in the consumer sector and she laid out the case to short TruWorks. She says the company has peak margins that just aren't sustainable. Zara, a big retail competitor, is just now moving in to the country as well. Over 60% of Truworths' growth came from a brand called Identity, and these consumers are truly low-income consumers.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste definitivt läsa på mer.

      Sjukt intressant och det är den här typen av input som gör det så intressant att skriva ned sina tankar offentligt.

      Radera
    2. Bra jobbat att få fram den infon!

      Detta låter något oroande. Samtidigt kan det vara en överreaktion, särskilt när kursen gått ner så mycket som den gjort. Och visst är det en skillnad mot t.ex. H&M att sälja så mycket på kredit (70%). Hur allvarligt det är finns det dock delade meningar om.

      Själv behåller jag mina aktier, och går de ner mer funderar jag på att öka. Vinsten och marginalerna sjunka kanske något men senast i februari ökade de vinsten med nästan 20 procent och marginalerna är höga. Att de mattas något kan jag ta och de sitter ju också på en jättekassa vilket sänker risken.

      En risk som ska nämnas är också valutan. Randen har tappat mycket mot kronan, vilket också inneburit en "kursnedgång", i alla fall i svenska kronor.

      Se länkarna, gillar särskilt den sista:
      http://www.youtube.com/watch?v=T6_Ht8PeLtI
      http://www.youtube.com/watch?v=8hNYxqCJBbs
      http://www.fm.co.za/fm/CoverStory/2013/05/16/limited-exposure

      Radera
    3. Jag förstår inte riktigt detta med varumärket Identity. 2012 stod de för bara för 16 procent av försäljningen så om de växer långsammare är ju inte hela världen.

      Men det stämmer att de stått för en stor del av ökningen senaste åren. En tydlig grafisk framställning finns på sid 76 (78) i årsredovisningen: http://www.truworths.co.za/assets/content/Annual%20Financial%20Statements%2020122.pdf

      Radera